dinsdag, 11. december 2012 - 14:35

Machinist en verkeersleiding treinbotsing Amsterdam misten allen rood sein

Amsterdam

Vlak voordat zaterdag 21 april 2012 twee treinen bij Amsterdam Westerpark met elkaar botsten, merkte noch de machinist, noch de verkeersleiding, noch de beveiligingstechniek op dat een van beide treinen door een rood sein was gereden.

Vanwege werkzaamheden aan het spoor was de dienstregeling bovendien te krap gepland. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag in het rapport ‘Treinbotsing Amsterdam Westerpark’.

Het onderzoek laat ook zien dat de NS meer moet doen om het letsel bij reizigers te beperken. Door de botsing tussen een sprinter en een intercity raakten tenminste 190 van circa 425 inzittenden gewond, van wie
ruim 20 ernstig. Eén van de ernstig gewonde reizigers overleed de dag na het ongeval.

De conclusie van de Inspectie is: De NS heeft aan zijn machinisten onvoldoende duidelijk gemaakt dat zij na het passeren van een geel sein hun volledige aandacht op het volgende sein moeten richten. De machinist krijgt ook geen waarschuwing als het mis gaat. Tevens moeten NS en ProRail werken aan een conflict vrije dienstregeling.
Provincie:
Tag(s):