maandag, 31. december 2012 - 12:22 Update: 03-07-2014 1:03

Massale flyeractie supermarkten wijst jeugd op strafbaar alcoholbezit

Massale flyeractie supermarkten wijst jeugd op strafbaar alcoholbezit

De supermarkten voeren een grootscheepse flyeractie ter ondersteuning van de campagne van het ministerie van VWS over de strafbaarstelling van jongeren onder de 16 wanneer deze alcohol in het bezit hebben in de openbare ruimte.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), koepelorganisatie van de supermarkten en food service bedrijven, ontwikkelde deze flyer in samenwerking met het ministerie. Dit meldt het CBL maandag op zijn site. Het CBL is blij dat de strafbaarstelling van jongeren per 1 januari een feit is omdat nu ook de jongere aangesproken wordt op zijn gedrag. De supermarkten zetten zich dagelijks in om op verantwoorde wijze alcohol te verkopen aan jongeren, de strafbaarstelling is een steun in de rug voor de kassamedewerkers. Het CBL is er van overtuigd dat de strafbaarstelling preventief zal werken. Bovendien maakt deze maatregel het mogelijk om wederverkoop (jongeren van 16 jaar of ouder die alcohol kopen voor jongeren die nog geen 16 zijn) aan te pakken. Ter ondersteuning van het initiatief van het Ministerie verspreiden de supermarkten de komende weken 5 miljoen flyers waarin de nieuwe maatregel wordt aangekondigd. Ook wordt in de flyer gewezen op het feit dat iedereen tot 20 jaar zich moet legitimeren bij de aankoop van alcohol in de supermarkt. Het CBL roept andere verkooppunten van alcohol op om de preventieve maatregel onder de aandacht te brengen van hun klanten. Op de flyer staat een bierflesje afgebeeld dat op een proces-verbaal van de politie ligt. De begeleidende tekst luidt als volgt:'Alcohol bij je? Komt je duur te staan'.
Provincie: