woensdag, 1. augustus 2012 - 9:25

NS zoekt ondanks crisis veel nieuwe medewerkers

NS heeft de komende jaren duizenden nieuwe talentvolle medewerkers nodig vanwege onder meer de vergrijzing van het personeel en ten behoeve van het retailbedrijf. Dit maakt de NS woensdag bekend in het halfjaarbericht.

Het gaat dan om functies op MBO-niveau (machinisten, conducteurs, monteurs en winkelpersoneel) maar ook HBO/WO-functies (IT, accountancy, etc.). Alleen al in het eerste half jaar zijn circa 1.700 nieuwe medewerkers geworven. Om een deel van de behoefte in te vullen lanceerde NS met het ROC-Amsterdam een nieuwe MBO-machinistenopleiding. Ook wordt NS één van de eerste grote bedrijven met weer een eigen bedrijfsschool voor het opleiden van monteurs (de TechniekFabriek).

Toename aantal treinreizigers, maar vooruitzichten onzeker

De eerste helft van 2012 was voor het Nederlandse spoor een bewogen periode. Dat zegt Engelhardt Robbe, directeur Financiën van NS bij de publicatie van de halfjaarcijfers. “Voor het eerst in jaren had het spoor te maken met een botsing met trieste gevolgen. Daarnaast was er in februari onverwacht veel sneeuwval in de Randstad. Dit zorgde ondanks tal van maatregelen voor overlast voor de reizigers op het druk bereden Nederlandse spoor. Ook voelt NS de effecten van de economische crisis. Ten opzichte van 2011 was er weliswaar nog een lichte toename van het aantal treinreizigers, maar de vooruitzichten zijn onzeker en de resultaten komen onder druk te staan.”


'De verdere groei van de duurzame mobiliteit combineren wij met permanente aandacht voor klanttevredenheid‛, aldus Robbe. ‚Wij zijn zeker niet immuun voor de economische situatie en blijven ons stevig inzetten om de service aan de klanten verder te verbeteren. Ook wordt door de spoorsector fors geïnvesteerd in het verder beveiligen van het spoor. Hoewel het reizen per trein al een zeer veilige manier van vervoer is zijn investeringen in opleidingen en andere maatregelen continu een topprioriteit.‛

Verbeteren operationele prestaties
In het eerste half jaar nam het aantal reizigers met 1,4% toe. Het percentage klanten dat NS voor haar diensten een 7 of hoger geeft was 73% (algemeen klantenoordeel) hetgeen in lijn is met het gemiddelde oordeel over het eerste half jaar 2011. De beschikbaarheid van een zitplaats wordt door 76% van de reizigers met een 7 of hoger gewaardeerd en blijft hiermee stabiel ten opzichte van vorig jaar. Het klantoordeel reinheid liep terug ten gevolge van de schoonmaakstaking in de eerste helft van 2012. De punctualiteit bleef in het eerste half jaar gemiddeld op het niveau van 2011. Desalniettemin hadden NS-reizigers te maken met een aantal vervelende verstoringen. Het verder verbeteren van de operationele prestaties staat dan ook centraal.

NS breidde service uit:

NS breidde haar dienstverlening en de service op diverse vlakken uit:
Onder andere met de introductie van de vernieuwde Intercity dubbeldekker met draadloos internet, on board reisinformatie en een compleet nieuwe inrichting zet NS de standaard voor de inrichting van toekomstige treinen.

Maar ook door de internationale tak van NS, Abellio, is in februari 2012 gestart met de uitvoering van de Greater Anglia-concessie in Engeland. Greater Anglia bedient dagelijks met 3.000 medewerkers 400.000 reizigers op 1.850 treindiensten. Tijdens de Olympische Spelen speelt Abellio daarmee een belangrijke rol in het vervoer in Londen en omgeving;

En in Nederland opende NS 16 nieuwe winkels op stations. NS exploiteert onder meer AH to go, Hema, Kiosk, Starbucks en Julia’s. NS werkt daarnaast ook in Frankrijk, België, Duitsland en Engeland aan concepten voor stationswinkels.
Provincie:
Tag(s):