donderdag, 15. november 2012 - 12:57 Update: 08-07-2014 0:45

Onderzoek naar relatie tussen leervermogen en angst, depressie en psychose

Maastricht

Onderzoekers van het Maastricht Universitair Medisch Centrum+ (Maastricht UMC+) gaan met behulp van scans in kaart brengen wat er gebeurt in de hersenen van mensen bij wie het vermogen om te leren van (omgevings)ervaringen verstoord is.

Op deze manier willen ze een verband aantonen tussen veranderingen in de manier waarop ze op die (omgevings)ervaringen reageren en beginnende symptomen van angst, depressie en psychose. Tevens wordt onderzocht wat de impact is van psychotherapie op mechanismen van verstoord leren in deze vroege stadia van angst, depressie en psychose.

Het project introduceert een nieuwe methodologie om het verband tussen hersenfuncties en psychische problemen te begrijpen. Het mondiale classificatiesysteem van psychische problemen (DSM-IV) beschrijft bijna 400 diagnoses, maar het nut van deze labels wordt betwijfeld. In toenemende mate groeit het besef dat onderzoek in de biologische psychiatrie geen doorbraken heeft gebracht – er bestaat nog geen enkele diagnostische test voor gebruik in de psychiatrie.
Categorie:
Tag(s):