dinsdag, 31. juli 2012 - 11:26 Update: 08-07-2014 0:29

Opel gaat klein in Adam

Breda

Eisenach in Thüringen: 43.000 inwoners. Boven de geboorteplaats van Johan Sebastian Bach torent het kasteel Wartburg. Een stad die heel wat cultuur en natuurlijke schoonheid biedt. Maar Eisenach staat ook bekend om iets geheel anders: men is er heel trots op de lokale traditie van autoproductie.

De Adam Opel AG fabriek ligt in de idyllische Hörselvallei, genaamd naar zijn rivier, en loopt nu vol met productiedeskundigen die alle zeilen bijzetten om de productie van de Opel ADAM op te starten.

Trendy stadswagen
Of het nu om kleuren, afwerkingsniveaus of interieurdesign gaat — nog nooit heeft een auto uit dit segment prat kunnen gaan op zo’n groot aantal individuele afwerkingen. Voor de klant is dit zeker een opvallend kenmerk, maar voor de productie-expert vormt dit een grote uitdaging. Toch gaan de werknemers van Eisenach deze uitdaging maar al te graag aan. “Met deze wagen kunnen we aan iedereen tonen wat wij allemaal kunnen. De klanten zullen verbaasd zijn over het niveau van afwerking van onze trendy stadswagen, die vanaf begin volgend jaar verkrijgbaar is bij de dealers,” zegt Stefan Fesser, de directeur van de fabriek.

Samen met zijn 1600 personeelsleden heeft Fesser meer dan een jaar lang gewerkt aan een nauwkeurig lanceringsplan. En dit terwijl de uiterst succesrijke Corsa verder van de assemblagelijn bleef rollen. In totaal zijn er al miljoenen van gemaakt. Opel heeft 190 miljoen euro geïnvesteerd om de locatie voor te bereiden op de ADAM, onder meer in de bouw van nieuwe gebouwen en in ultramoderne productiemiddelen.

Opel ADAM — Een engagement voor Duitsland
Het is uiterst ongebruikelijk in de automobielsector dat een auto uit dit segment in Duitsland gemaakt wordt. Opel is de enige autofabrikant die een dergelijke beslissing genomen heeft op grond van de bewezen staat van dienst van de fabriek. “De ADAM stelt complexe uitdagingen op productief en logistiek vlak, die wij echter graag aangaan. We willen er de nadruk op leggen dat het inderdaad mogelijk is om zo’n model in Duitsland te maken,” zegt Stefan Fesser.

Dankzij de flexibiliteit van de fabriek in Eisenach zullen de klanten kunnen genieten van de nagenoeg onbegrensde mogelijkheden van personalisering. Zij kunnen kiezen uit een breed gamma glanslakken in combinatie met drie verschillende dakkleuren. Daarnaast kunnen ze kiezen uit verschillende interieurkleuren, decors en verschillende ‘headliners’ waaronder een led-verlichte "starlight" dakafwerking.

Mark Adams, Vice President Design van Opel, legt uit: “Geen enkele wagen in dit segment kan zo sterk gepersonaliseerd worden als de Opel ADAM, want wij bieden nagenoeg onbegrensde combinatiemogelijkheden van carrosserie- en interieurkleuren, stoffen, decors en kits. Het is onwaarschijnlijk dat onze klanten ooit een volledig identieke versie van hun auto zullen zien.”

Volledig nieuw infotainmentsysteem — integratie van Android en Apple iOS
Daarnaast biedt de ADAM premium technologieën aan die normaal gesproken alleen in de dure segmenten terug te vinden zijn, waaronder een gloednieuw onboard infotainmentsysteem dat de integratie van (Android en Apple iOS) smartphones mogelijk maakt met inbegrip van internetapplicaties.

De laatste hand aan de productie-installaties
Tijdens het officiële verlof dat deze week begonnen is, maken de productiedeskundigen van de productieonderbreking gebruik om de laatste hand te leggen aan de omschakeling naar de ADAM. Deze zal op dezelfde assemblagelijn als de Corsa gebouwd worden. Om twee voertuigen op één lijn te maken, is een hoge graad van concentratie vereist. De eerste testvoertuigen zijn al geassembleerd. De prototypes met hun zwart-wit schaakbordpatroon zijn de afgelopen weken in en rond Eisenach gespot en baarden veel opzien.

Nieuw productiegebouw, nieuwe lakrobot en nieuwe lasvoorzieningen
De belangrijkste uitbreiding van de fabriek is het nieuwe productiegebouw E100. Op een oppervlakte van 22.000 vierkante meter worden hier de onderdelen van de carrosserie en het onderstel gelast en gemonteerd. Er werden gloednieuwe lasvoorzieningen geplaatst.

De nieuwe productie-eenheid heeft direct toegang tot de spoorlijn zodat onderdelen geleverd kunnen worden. Daarnaast zijn er acht laad- en losstations voor vrachtwagens. Het nieuwe assemblagecentrum is verbonden met de locatie waar de carrosserieën gemaakt worden en met de eindassemblagelijn. Dit maakt dat de onderdelen de montageplek langs de assemblagelijn kunnen bereiken.

Ook de lakafdeling moest klaargemaakt worden voor de ADAM. De lijn is nu uitgerust met een ultramoderne robottechnologie die de lak zo goed en efficiënt mogelijk aanbrengt op alle verschillende carrosserievarianten.

Februari 2013 in de Nederlandse showrooms
De gloednieuwe Opel ADAM zal besteld kunnen worden na zijn officiële wereldpremière op de autotentoonstelling van Parijs (29 september — 14 oktober 2012). De eerste auto’s zullen vanaf februari 2013 in de Nederlandse showrooms te vinden zijn.
Categorie:
Tag(s):