maandag, 7. mei 2012 - 12:50

Reiziger iets meer tevreden over de NS

Utrecht

NS-klanten zijn nog steeds matig tevreden over het op tijd rijden van de trein. Amper de helft van de reizigers gaf NS hiervoor in het eerste kwartaal van 2012 het rapportcijfer 7 of meer. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek onder NS-reizigers dat wordt uitgevoerd voor NS, consumenten­organisaties en ministerie van IenM.

Reizigers werden voor het derde opeenvolgende jaar geplaagd door ontwricht en uitgedund treinverkeer als gevolg van winterweer (een flinke sneeuwbui en een periode met soms zeer strenge vorst). De tevredenheid over op tijd rijden zakte in het eerste kwartaal van 2012 weliswaar minder diep weg dan in de voorgaande winters, maar 49% tevreden klanten is geen best resultaat. Het effect van de grote treinstremming van eind maart in Amsterdam en Schiphol is in dit cijfer nog niet merkbaar; dit wordt pas zichtbaar in de rapportage over het volgende kwartaal.

Over de informatie bij ontregelingen waren de reizigers wel duidelijk tevredener dan in de vorige winters. 56% van de klanten beoordeelde deze informatie met een 7 of meer. In het eerste kwartaal van 2011 en 2010 was dat respectievelijk 50% en 54%. Daartegenover staat een opvallend gedaalde waardering voor de aanspreekbaarheid en vriendelijkheid van het NS-personeel in de trein en op het station. 57% van de reizigers was hierover tevreden (tegen 60% en 62% in het eerste kwartaal van respectievelijk 2011 en2010).

De consumentenorganisaties willen graag weten wat NS als verklaring ziet voor deze daling en welke maatregelen het bedrijf neemt om tot een beter klantoordeel over aanspreekbaarheid en vriendelijkheid te komen.
Provincie:
Tag(s):