dinsdag, 15. mei 2012 - 19:45 Update: 08-07-2014 0:52

Superbus Wubbo Ockels heeft kenteken en mag de weg op

Delft

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft dinsdag het kenteken voor Wubbo Ockels’ Superbus overhandigd.

Met de uitgifte van het kenteken door de RDW kan de Superbus de komende twee jaar de openbare weg op voor verdere ontwikkeling en test van het protype. Minister Schultz van Haegen maakte na de overhandiging van het kenteken samen met de voormalig astronaut een demonstratierit met de aanwezigen.

Minister Schultz van Haegen: “Dit prototype lijkt zo uit de toekomst te zijn weggereden. Een mooi product van samenwerking tussen wetenschap, private partijen en overheid en een voorbeeld van duurzaamheid gecombineerd met innovatie. Om de Superbus verder te testen is toegang tot de openbare weg nodig. Met een kenteken is dit mogelijk.”

Ervaar de Superbus
De overhandiging van het kenteken is een mijlpaal in de ontwikkeling van de Superbus. Het is nu mogelijk om mee te rijden in de meest innovatieve en snelle elektrische autobus ter wereld. De concrete invulling van de inzet van de Superbus op openbare trajecten moet nog besproken worden, maar de Superbus heeft nu in ieder geval toestemming om op de openbare weg te rijden, uiteraard wel met beperkingen horend bij een experimenteel prototype.

Over de Superbus
De Superbus is een baanbrekende innovatie op het gebied van openbaar vervoer dat de snelheid van hoge snelheidstreinen met de flexibiliteit van wegvervoer combineert. Het vervoerconcept bestaat uit een snel, op behoefte gericht systeem (i.p.v. een vaste dienstregeling) dat in staat is 25 mensen over middellange afstanden te vervoeren voor de prijs van een treinkaartje.

Elektrische motoren
Het vermogen en de efficiency van elektrische motoren geven de Superbus een cruisesnelheid van 250 km/u. Geestelijk vader van het Superbusproject is Prof.dr. Wubbo Ockels, de eerste Nederlandse astronaut en hoogleraar Aerospace Sustainable Engineering and Technology aan de TU Delft.

Het Superbus research and developmentteam wordt naast initiator en projectleider Ockels gevormd door Chief Vehicle Design Dr. Ing. Antonia Terzi en infrastructuur en logistiekspecialist Ir. Joris Melkert. De belangrijkste partners van het project zijn de TU Delft, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Connexxion.
Categorie:
Tag(s):