donderdag, 6. december 2012 - 16:46

Vrijdag aangepaste dienstregeling:niet elk kwartier maar halfuur

Utrecht

Morgen –vrijdag 7 december- rijden de NS-treinen uit voorzorg in de brede Randstad volgens een aangepaste dienstregeling. NS en ProRail hebben dit besloten op basis van de weersverwachting van onafhankelijke weerbureaus voor de komende 24 uur.

Een sneeuwfront trekt over het land waarbij er kans bestaat op meer dan 5 tot 10 cm sneeuw en plaatselijk 15 cm sneeuw. Sneeuw en vorst kunnen zeker in de drukke Randstad -net als op de weg of in de lucht- zorgen voor verstoringen in de treindienst en uitval van treinen.

NS en ProRail zetten een aangepaste dienstregeling in om de kans zo groot mogelijk te maken dat de treindienst, ondanks het verwachte weer, beheersbaar blijft en daarmee voor de reiziger voorspelbaar.

Een aangepaste dienstregeling rijden NS en ProRail in principe voor één of enkele dagen. Dit wordt altijd de dag van te voren aangekondigd, zodat we binnen een dag de planning van duizenden treinen, machinisten en conducteurs op orde kunnen brengen en de reiziger weet waar hij aan toe is.

Bij een aangepaste dienstregeling rijden er in de brede Randstad halfuurdiensten in plaats van kwartierdiensten. Twee in plaats van vier treinen per uur betekent minder kans op opstoppingen.

Ook is er zo meer ruimte in de dienstregeling om eventuele verstoringen als gevolg van het weer op te lossen en zijn we in staat meer betrouwbare reisinformatie te bieden.

Bij een aangepaste dienstregeling rijdt 82% van de treinen (4.300 treinritten). Een aangepaste dienstregeling kan tot gevolg hebben dat het in de trein drukker is dan normaal. Treinen worden waar mogelijk verlengd. Ook moeten reizigers rekening houden met een eventuele overstap.

ProRail heeft extra sneeuw- en storingsploegen paraat staan en ook hulplocomotieven om eventuele problemen snel op te lossen. Ook NS zet extra personeel in. Ondanks onze inspanningen kan het weer nog steeds storingen veroorzaken waar reizigers hinder van ondervinden.
Provincie:
Tag(s):