zondag, 30. juni 2013 - 16:46 Update: 03-07-2014 0:55

Afschaffing MRB-vrijstelling oldtimers nog geen gelopen race

Foto van oldtimer lelijke eend DCV | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Zeist

Vrijstellingoldtimer, een initiatief van Stichting Autobelangen, meldt zondag dat de kwestie rond de voorgenomen afschaffing van de MBR-vrijstelling nog steeds geen gelopen race is.

40-jaar compromis
Ja, er is een akkoord gesloten tussen het Ministerie van Financiën en een alliantie (ANWB, KNAC, FEHAC, FOCWA, BOVAG en RAI Vereniging). ‘Maar het is goed om te weten dat de wetswijziging nog door zowel de Tweede als Eerste Kamer goedgekeurd moet worden’, stelt Stichting Autobelangen.

De wetswijziging heeft geen invloed op oldtimers ouder dan 40 jaar. Maar heeft u een diesel of LPG van minder dan 40 jaar dan zal u vanaf 1 januari 2014 het volledige MRB-bedrag moeten betalen tot de auto 40 jaar is. 

Heeft u op 1 januari 2014 een auto van tussen de 26 en 40 jaar oud op benzine, dan kunt in aanmerking komen voor het zogenaamde 25% tarief. U betaalt dan 25% van de jaarlijkse MRB voor een geheel jaar, maar u mag dan in de maanden december, januari en februari NIET de weg op met uw oldtimer.

Dit vindt Stichting Autobelangen een bespottelijke zaak. Internationaal is de norm voor oldtimers 30 jaar. Maar veel belangrijker nog: het is onrechtvaardig dat politici de rechten van zoveel bestaande eigenaars aantasten! Dit is al de derde wijziging in vier jaar, dit MOET gestopt worden!

De procedure
Het bereikte akkoord wordt door het Ministerie van Financiën momenteel uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Op Prinsjesdag (17 september 2013) wordt het belastingplan door Minister Dijsselbloem gepresenteerd. 

Vervolgens zal de Tweede Kamer het Belastingplan behandelen en kunnen Tweede Kamerleden hier veranderingen in aanbrengen door amendementen in te dienen. Ieder jaar worden op deze manier tientallen amendementen ingediend. 

Eerste Kamer
‘Ons sterkste argument tegen de voorgestelde wijziging om de MRB vrijstelling opnieuw ingrijpend te wijzigen is de manier waarop deze kwestie is behandeld door het Ministerie van Financiën en de Tweede Kamer’, stelt Stichting Autobelangen. 

‘Wij hebben gelukkig een Eerste Kamer die wetgeving en wetswijzigingen controleert en wie kan dat beter vertellen dan Premier Rutte zelf. Daarom waren wij de afgelopen week op bezoek bij professor dr. Essers. De heer Essers is lid van de Eerste Kamer (CDA) en voorzitter van de Financiële Commissie in de Eerste Kamer’. 

‘Wij hebben onze bezwaren toegelicht en vonden een luisterend oor. Dit is uitermate goed nieuws en bewijst dat de zaak nog zeker niet beslecht is. Onze actie wordt serieus genomen!’, aldus Stichting Autobelangen. 

Geïnteresseerden kunnen op de website van vrijstellingoldtimer.nl hun naam en e-mail achter laten en daarmee de actie steunen. 

 

 
 
Categorie: