vrijdag, 5. juli 2013 - 9:25 Update: 03-07-2014 0:55

Banken helpen klanten te weinig bij betalingsproblemen hypotheek

Foto van huisjes van geld | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl
Foto van huisjes van geld | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl
Amersfoort

Huiseigenaren voelen zich in de steek gelaten als zij tevergeefs hun bank om advies en hulp vragen omdat ze de maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunnen betalen. Dit zegt de Vereniging Eigen Huis (VEH).

Veel huiseigenaren worden radeloos als een gesprek over hun financiële problemen niet mogelijk is, als ze botte antwoorden krijgen of als er slechts wordt gedreigd met deurwaarders, incassokosten en gedwongen verkoop. Dat blijkt uit de eerste inventarisatie van ruim 300 ervaringen met 27 geldverstrekkers die tot nu toe binnenkwamen bij het 'Meldpunt Betalingsproblemen' van Vereniging Eigen Huis.

Veel huiseigenaren die kampen met een hypotheekachterstand, of die in de nabije toekomst betalingsproblemen zien aankomen, zijn ontevreden over de wijze waarop zij bij hun bank terecht kunnen voor goede raad en hulp. De helft van de ruim 300 mensen die reageerden geeft zijn bank hiervoor de waardering 'zeer slecht' en een kwart komt niet hoger dan 'slecht'. Vijftien procent is wél tevreden over de wijze waarop de bank naar hun problemen luistert en met passende adviezen en oplossingen komt.
 

 

Categorie: