donderdag, 30. mei 2013 - 16:05 Update: 03-07-2014 0:57

Bijna 70% van Nederlandse oldtimers getroffen door belastingmaatregelen

foto van oldtimer | fbf
Foto: fbf
Utrecht

De regels voor vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers worden aangepast. Vanaf volgend jaar moeten eigenaren van oldtimers jonger dan 40 jaar op LPG of diesel ook wegenbelasting gaan betalen. Voor auto’s op benzine wordt de pijn wat verzacht doordat zij gebruik kunnen maken van de ‘kwartregeling’. VWE zocht uit hoeveel en welke oldtimers hierdoor getroffen worden.

In Nederland worden auto’s van 25 jaar en ouder oldtimers genoemd. Hiervan rijden er in totaal nog 260.103 in Nederland rond. Daaronder zijn 119.122 (45,8% van alle oldtimers) benzineauto’s op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar; eigenaren van deze auto’s moeten vanaf dan minimaal het kwarttarief betalen. Veel zwaarder getroffen worden de eigenaren van de 62.781 Nederlandse oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of LPG (24,1% van alle oldtimers). Dit betekent dat in totaal maar liefst 70% van alle oldtimers wordt getroffen door de nieuwe regels.

Meeste slachtoffers onder Mercedes-Benzrijders, maar niet alleen.
Van de oldtimers waarover vanaf 2014 belasting betaald moet worden, is maar liefst één op de vier een Mercedes-Benz (ruim 47.000 oldtimers). Daarna volgt Volkswagen op afstand met zo’n 27.500 oldtimers. De tien meest voorkomende modellen die slachtoffer zijn van de belastingmaatregelen staan in onderstaand schema weergegeven. Het grootste deel van de Nederlandse oldtimers (69%) rijdt op benzine. Diesel en LPG zijn vrijwel even populair. Vooral de laatste jaren kwam er meer voertuigen op deze brandstof bij.

Uw hoofdredacteur is een oldtimerliefhebber die zich tevergeefs heeft verzet tegen de kabinetsplannen om belasting te gaan heffen. Het kabinet lijkt zich alleen druk te maken om de schatkist weer op orde te krijgen en vernietigd daarmee de hobby van velen die geen misbruik maakte van de regeling tot vrijstelling. Er zijn in de afgelopen tijd door belangenorganisaties uit de autobranche genoeg alternatieven aangeboden, maar dat leverde zo het zich nu laat aanzien te weinig op voor minister Weekers die zich met de zaak bezighield.

Helaas zal menig hobbyist straks noodgedwongen afstand moeten nemen van zijn bolide omdat het financieel geen haalbare kaart meer is om deze te onderhouden. Alternatieven om bijvoorbeeld een dieselauto op elektra om te bouwen, dat wat mogelijk is, is helaas nog veel te kostbaar. Veel voertuigen zullen dus straks op een vrachtschip te vinden zijn op weg naar landen die weinig of geen milieuregels kennen. Dus bij een zuidelijke of oostelijke bries komt de co2-vervuiling dubbel terug omdat de voertuigen daar wel flink kilometers gaan draaien.

Oproep

Mocht er een technologisch bedrijf denken de oplossing te hebben voor het betaalbaar ombouwen naar elektra of andere milieuvriendelijke brandstof waarmee de hobby voor velen gered kan worden, neem gerust contact op met onze redactie.  


 

Categorie:
Tag(s):