vrijdag, 2. augustus 2013 - 7:49 Update: 03-07-2014 0:54

Communicatie met NATO-alfabet op spoor is gevaarlijk

foto van spoor trein | fbf
Foto: fbf
Utrecht

Nieuwe spreekregels die sinds vorig jaar tussen treindienstregelaars en machinisten gelden, zouden voor onveilige situaties kunnen leiden. Dit schrijft een groep treindienstleiders uit Utrecht in een brief aan de directie van ProRail, die in het bezit is van de Volkskrant.

Sinds vorig jaar gelden op het spoor nieuwe 'militaire' gesprekregels nadat Prorail door de inspectie op de vingers was getikt om gespreksdiscipline. Sindsdien communiceert men in het zogeheten NATO-alfabet. Zo moet bijvoorbeeld spoor 13C uitgesproken worden als 'één-drie-Charly'.

De treindienstleiders vinden de taal babylonische spraakverwarringen. Zo passeerde als schrijnend voorbeeld in Vught een trein een defecte spoorwegovergang met 130 kilometer per uur, omdat dat machinist de instructie om stapvoets te rijden niet had begrepen. En stond door spraakverwarringen ambulancepersoneel op een verkeerd perron toen een reiziger onwel was geworden.

De NS en ProRail verwerpen in de krant de kritiek. 'Eenduidige communicatie tussen treindienstleiders en machinisten is van groot belang voor de veiligheid op het spoor'. De spoorbedrijven volgen met de strikte handhaving van de gespreksdiscipline Europese richtlijnen voor communicatie met treinen én aanbevelingen van de Inspectie Leefomgeving & Transport. Met name oudere treindienstleiders zouden te informeel communiceren met machinisten.

Provincie: