dinsdag, 19. februari 2013 - 14:07 Update: 03-07-2014 1:00

Consumenten kopen kleinere autos

Consumenten kopen kleinere autos

- Nederlanders kopen kleine auto's. De enkele jaren geleden ingezette trend van downsizing blijkt evident uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012 die recent door BOVAG en RAI Vereniging is gemaakt.

Reden voor deze trend is voornamelijke gelegen in het feit dat in ons land het aankoopgedrag sterk wordt gestuurd door de fiscale regelgeving rondom personenauto’s. Deze trend werd ingezet op het moment dat zowel de grondslag van de BPM als de grenzen van de bijtelling gebaseerd werden op CO2 uitstoot in plaats van op netto catalogusprijs. Uit de meest recente cijfers over de verkopen van personenauto’s in 2012 blijkt eens te meer dat de Nederlander zijn of haar auto koopt met de portemonnee stevig in gedachten. Als daarbij een vergelijking wordt gemaakt naar type eigenaar blijkt dat zowel de particuliere als de zakelijke rijder klein(er) rijden. De top 3 van auto’s gekocht door particulieren wordt aangevoerd door de KIA Picanto, gevolgd door de Peugeot 107 en de Volkswagen up! Bij de zakelijke consument voert de Renault Mégane de lijst aan, gevolgd door de Volkswagen Polo en de Ford Focus, alle drie modellen die ruim vertegenwoordigd zijn in het 14% bijtellingstarief. Hieruit blijkt overduidelijk dat de bijtellingsgevolgen(lees: één gram CO2 meer of minder) een enorme impact hebben op de Nederlandse markt. Vergeleken met een aantal jaar geleden is de ‘modelmix’ duidelijk verschoven naar veel kleinere auto’s.

Categorie: