maandag, 21. januari 2013 - 11:39 Update: 03-07-2014 1:04

Fyra rijdt voorlopig nog niet, overheid eist alternatieve treindienst

Fyra rijdt voorlopig nog niet, overheid eist alternatieve treindienst

Uit een brief van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer blijkt dat de hoge snelheidstrein Fyra mogelijk nog maanden niet kan rijden.

[b]Alternatieve treindienst tussen Nederland en België[/b] De staatssecretaris schrijft dat er nu met grote spoed een tijdelijke oplossing moet worden bedacht en opgezet door alle betrokken partijen. Mansveld schrijft:Ik vind dat er zo snel mogelijk een optimaal alternatief voor de treinreizigers naar België moet zijn. Ik ga er daarom van uit dat de vervoerders (NS Hispeed en NMBS) voor het eind van januari 2013 met een plan komen voor een alternatieve treindienst tussen Nederland en België die tijdelijk in de plaats treedt van de Fyra Amsterdam - Brussel. Deze alternatieve treinverbinding tussen Nederland en België zal dan net zo lang rijden als dat de vervoerders nodig hebben om de Fyra Amsterdam Brussel met voldoende kwaliteit en betrouwbaarheid aan te kunnen bieden. De tijdelijke oplossing zal moeten aansluiten bij de reizigersvraag en tevens op korte termijn uitvoerbaar en betrouwbaar zijn. [b] Vervoerders verantwoordelijk[/b] De NS heeft nu de staatssecretaris laten weten dat zij door de problemen met de V250-treinen besloten heeft AnsaldoBreda, de fabrikant van de V250-treinen, aansprakelijk te stellen en het afnameprogramma van V250-treinen per direct stop te zetten. De minister begrijpt deze stap maar vindt tevens dat als AnsaldoBreda verantwoordelijk is voor het leveren van goed materiaal, de vervoerders tegenover de Staat en de reizigers verantwoordelijk zijn voor het aanbieden van de afgesproken treindiensten. Daarbij zijn de vervoerders volgens haar ook verantwoordelijk voor de aanschaf en het beschikbaar krijgen van het benodigde hogesnelheidsmaterieel. Mansveld heeft daarom besloten om de teugels in de richting van NS aan te trekken. Ze gaat een datum vastleggen waarop de reistijden en eisen op het gebied van punctualiteit en uitval bij de HSL-Zuid gehaald moeten worden. En verder wil zij uiterlijk april 2013 van NS en NMBS een heldere evaluatie ontvangen waarin de gehele introductie van de Fyra naar Brussel (met speciale aandacht voor het V250-materieel van AnsaldoBreda) stap voor stap wordt geanalyseerd. Zij adviseert de vervoerders om ook de consumentenorganisaties hier bij te betrekken.
Provincie: