zaterdag, 13. juli 2013 - 9:32 Update: 03-07-2014 0:55

Mankement aan rails oorzaak treinongeval bij Parijs

Foto van spoor trein rails perspectief | Archief EHF
Foto: Archief EHF

Het was een mankement aan de rails, waardoor de intercity Parijs - Limoges op vrijdag ontspoorde. Een onderdeel dat de rails bijeenhield was los geraakt, zo maakt de Franse staatsspoorwegmaatschappij SNCF bekend.

Het zou gaan om een stuk metaal, een stalen clipje dat twee sporen verbindt, dat was losgebroken. Volgens SNCF worden 5000 soortgelijke wissels zo snel mogelijk onderzocht

Bij de treinramp in Brétagny-sur-Orge  zijn 6 mensen om het leven zijn gekomen en 30 mensen gewond geraakt, waarvan 8 ernstig, zo blijkt uit een voorlopige balans vrijgegeven door de Franse premier.

Onder de dodelijke slachtoffers zouden geen kinderen zijn, zo hebben verantwoordelijken van de hulpdiensten laten weten. Er werden 300 brandweerlieden, 20 medische ploegen en 8 helikopters ingezet, zo meldt de Franse krant Le Parisien. Het is de ergste spoorwegramp in Frankrijk in de afgelopen 25 jaar. In 1988 kwamen bij een spoorwegongeluk 56 mensen om het leven in het Parijse Gare du Lyon.

Vrijdag ontspoorde de intercitytrein naar Limoges. Dat gebeurde rond 17.15 uur op station van Brétagny-sur-Orge, zo'n 40 km ten zuiden van Parijs.  Toen de trein het station binnenreed, splitste de trein zich door nog onbekende oorzaak, in tweeën. Een deel van de trein bleef rijden, een ander deel kiepte om op het perron. Volgens Le Parisien zijn vier van de zeven wagons omgekiept. Er zouden tussen de 350 en 385 mensen aan boord zijn geweest. Reizigers en getuigen spraken van ware horrortaferelen.

Voordat een deel van de trein uit de rails schoot, werden er hevige schokken gevoeld. Volgens het Belgische VTM Nieuws zouden er 2 weken geleden in een sneltreinvaart nieuwe spoorwissels geïnstalleerd zijn op het station van Brétagny-sur-Orge.

President Hollande heeft zijn "solidariteit" met de families van de slachtoffers uitgedrukt en de inzet van de hulpdiensten geprezen. Hollande kondigde drie onderzoeken aan om te kunnen begrijpen wat er precies is gebeurd: één van de politie, één van het ministerie van Verkeer en één van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF.