woensdag, 13. maart 2013 - 11:34 Update: 08-07-2014 0:26

Moment van geluk in bos- en recreatiegebied

Een bezoek aan bos- en recreatiegebied betekent een moment van geluk voor Nederlanders.

Het strand, de dierentuin, het attractiepark of het bezoek aan een evenement of festival maken de top 5 van uitjes die geluk brengen compleet. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB naar het beleven van geluksmomenten tijdens uitstapjes. Los zijn van de waan van de dag en het samen met anderen een uitje beleven zijn onlosmakelijk verbonden met het geluksmoment.

Nederlanders hebben zich voorgenomen om dit jaar, naast de gratis uitjes, meer betaalde uitjes te ondernemen. Zo wil 28% van de Nederlanders dat vaker doen dan in 2012. Tenminste als de antwoorden op vragen van de ANWB werkelijkheid worden. Mensen willen vaker naar bos- en recreatiegebieden, zwembaden, strand en musea en dierentuinen. Ook speeltuinen en kinderboerderijen mogen op meer bezoek rekenen.

De prijskwaliteitsverhouding is voor mensen het belangrijkste aspect bij de keuze van een uitje. Dit naast de sfeer en de gastvrijheid en deskundigheid van personeel.

Wat per persoon wordt uitgegeven staat onder druk. Wilde 43% van de mensen vorig jaar maximaal 50 euro uitgeven per persoon. In 2013 daalt dat naar 32%. Zo daalt het percentage ook bij mensen die meer willen besteden dan 50 euro (van 17 naar 11% in 2013). Het percentage van mensen die maximaal 20 euro per persoon willen uitgeven stijgt van 34 naar 41%.

De ANWB doet dit onderzoek in de aanloop naar de verkiezing van “Leukste uitje van Nederland 2013”. Een verkiezing die aanbieders en bezoekers van het Land van ANWB samenbrengt . Ruim 70.000 ANWB leden hebben gestemd in het kader van deze verkiezing over wat zij het leukste uitje vinden, zowel landelijk als per provincie. Hieronder ook 800 ANWB Explorers, de kidsclub van de ANWB die hun stem uitbrachten voor een speciale Explorerprijs. De uitslagen van de verkiezing worden op feestelijke wijze op maandag 25 maart 2013 bekendgemaakt.

Het onderzoek is gehouden onder 140.000 Nederlanders uit het Wugly panel dat onderdeel is van onderzoeks- en adviesbureau Q&A.
Categorie:
Tag(s):