vrijdag, 11. oktober 2013 - 16:08 Update: 03-07-2014 0:50

Na blokkade telefoon Plasterk herstelt Vodafone lek

Na blokkade telefoon Plasterk herstelt Vodafone lek
Foto: Archief FBF.nl
Maastricht

Vodafone Nederland heeft vrijdag aangekondigd het proces, waarmee klanten hun telefoon kunnen laten blokkeren als deze gestolen of verloren is, aan te hebben gepast. Dit meldt Vodafone vrijdag.

Tot vandaag konden klanten 24/7 bellen met 1200 of 1201 en volledig automatisch, zonder tussenkomst van een medewerker, hun nummer laten blokkeren. Zo minimaliseerde Vodafone de tijd en kans dat kwaadwillenden kosten maken die op de eigenaar verhaald worden.

'Nu RTL vrijdag bekendmaakte hoe men hier ongewenst gebruik van kan maken, past Vodafone het proces aan om grootschalig misbruik te voorkomen', aldus de telecomaanbieder. RTL blokkeerde de telefoon van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken. 

Blokkeren via medewerker
Vanaf nu kan het blokkeren van een nummer alleen nog maar na tussenkomst van een medewerker, die persoonlijk verifieert of het verzoek daadwerkelijk van de eigenaar van het mobiele nummer afkomstig is. 

'Vodafone zoekt voortdurend naar de juiste balans tussen gemak en veiligheid voor de klant. Tot op heden waren er geen aanwijzingen van misbruik van deze procedure', laat Vodafone weten.

Deblokkeringsproces
Vodafone controleerde hierop tijdens het deblokkeringsproces, waarbij altijd een persoonlijke, uitgebreide check plaatsvindt of de eigenaar van het nummer daadwerkelijk aan de telefoon is.