woensdag, 10. april 2013 - 8:56 Update: 03-07-2014 1:00

Nederland krijft binnenkort vier waterstoftankstations erbij

waterstof, auto, brandstof | fbf
Foto: Bon
Den Haag

Nederland krijgt binnenkort vier waterstoftankstations erbij.

In Rotterdam wordt rond de jaarwisseling een nieuw openbaar waterstoftankstation gerealiseerd dat geschikt is voor bussen en personenauto’s. Daarnaast is er een nieuw station in Helmond op de Automotive Campus NL in voorbereiding en zijn er concrete plannen om bestaande waterstoftankstations in Amsterdam en Arnhem op te waarderen en technisch geschikt te maken voor de nieuwste generatie voertuigen. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) maakt deze activiteiten in het kader van duurzame mobiliteit vandaag bekend tijdens een werkbezoek aan waterstofproducent Air Liquide in Rotterdam.
 

Marktvoorbereiding
Om de marktintroductie van brandstofcelvoertuigen mogelijk te maken gaan het rijk, koplopers uit gas- en auto-industrie en decentrale overheden de komende paar jaar kennis en ervaring opdoen met waterstofprojecten zoals de aanleg van waterstoftankstations. Het doel is randvoorwaarden te formuleren op het gebied van veiligheid, vergunningverlening en fiscaliteit en tegelijkertijd de maatschappij kennis te laten maken met het rijden op waterstof. Op dit moment rijden er in Nederland al een paar OV-bussen op waterstof in demonstratieprojecten. Binnenkort worden hier enkele personenauto’s en nieuwe bussen aan toegevoegd.
 

Duurzame mobiliteit en rijden op waterstof
Rijden op waterstof heeft de potentie van volledig emissievrij verkeer en vervoer zonder CO2-uitstoot of lokale luchtvervuiling (fijnstof, NOx). Rijden op waterstof is daarom één van de kansrijke sporen richting duurzame mobiliteit, naast elektrische auto’s met een stroomstekker en het gebruik van duurzame biobrandstoffen. Rijden op waterstof gaat over auto’s met een stille elektromotor, die zijn energie krijgt uit waterstof. De voertuigen hebben een brandstofcel aan boord, die de waterstof omzet in elektriciteit. Men spreekt van een brandstofcel-elektrische auto of FCEV (fuelcell electric vehicle). De potentie van waterstof voor het verminderen van CO2 emissies is groot, oplopend tot bijna 100 procent als waterstof emissievrij wordt geproduceerd bijvoorbeeld via zonne- of windenergie, duurzame biomassa of biogas. Tijdens het rijden zijn brandstofcel-elektrische voertuigen volledig emissievrij.


Waterstof wordt in gasvorm onder druk getankt bij een ‘normale’ tankzuil. Voor bussen ligt de standaarddruk rond de 350 bar en voor personenauto’s lijkt de standaard op 700 bar uit te komen. De huidige brandstofcel-elektrische auto's kunnen bij 700 bar op 1 tank ongeveer 500-600 km rijden en deze in ongeveer 3 minuten weer voltanken. Vanaf 2015 zullen naar verwachting enkele duizenden voertuigen op de (wereld)markt komen.
 

Provincie: