maandag, 4. maart 2013 - 21:14 Update: 03-07-2014 1:00

Nieuwe 911 GT3 markeert 50-jarig bestaan van de 911

Nieuwe 911 GT3 markeert 50-jarig bestaan van de 911

Leusden - Porsche viert op de Autosalon van Geneve 2013 het 50-jarig bestaan van de 911 met een nieuwe 911 GT3.

De supersportversie van ’s werelds succesvolste sportauto – meer dan 820.000 exemplaren verkocht – presteert beter dan ooit dankzij onder meer een hoogtoerige motor, een zeventraps PDK-transmissie en actieve achterwielbesturing. In Genève presenteert Porsche tevens de nieuwe 911 GT3 Cup en beleeft de Cayman zijn Europese première. De lat ligt hoog van een nieuwe 911 GT3, want deze uitvoering vertegenwoordigt het Porsche-DNA in zijn puurste vorm. Porsche is er desondanks in geslaagd om met de vijfde generatie een flinke sprong voorwaarts te maken. De nieuwe 911 GT3 beschikt over een reeks innovaties die de bestuurder de beste combinatie biedt van hoge prestaties, efficiency en rijplezier. [b]Titanium zuigerstangen[/b] Als basis voor de GT3 dient de huidige 911 Carrera. De motor, de transmissie en het chassis zijn doorontwikkeld om het GT3-embleem te verdienen. De tweezits sportauto wordt aangedreven door een 3,8-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 350 kW (475 pk) bij 8.250 t.p.m. Het is de eerste GT3-motor met directe brandstofinspuiting, wat zorgt voor betere prestaties en een lagere CO2-uitstoot. De motor, gebaseerd op de krachtbron van de 911 Carrera S, heeft nieuw ontwikkelde cilinderkoppen die hogere toerentallen mogelijk maken. Ook de krukas en de kleppen zijn GT3-specifiek. De titanium zuigerstangen en gesmede zuigers zijn speciaal voor de GT3 ontwikkeld. Mede dankzij deze lichte componenten zijn toerentallen tot 9.000 t.p.m. mogelijk. [b]Schakelen zoals in de racerij[/b] De speciaal voor de GT3 ontwikkelde zeventraps PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplung) completeert de aandrijflijn. Deze transmissie biedt de bestuurder dezelfde schakelkarakteristiek als de sequentiële versnellingsbakken in de racerij, wat bijdraagt aan de dynamiek van de GT3. De bestuurder kan kiezen uit twee manieren om te schakelen: handmatig of adaptief. In de handmatige stand schakelt de bestuurder via de paddles achter het stuur. In de adaptieve stand gebruikt de bestuurder de pook in de middenconsole op dezelfde manier als in de racerij: opschakelen door de pook naar achteren te trekken en terugschakelen door de pook naar voren te duwen. Als de bestuurder de adaptieve stand benut, kan de bak ook automatisch schakelen. Er is dan keuze uit twee karakteristieken: Sport en Race Track. [b]Actieve achterwielbesturing[/b] De Porsche 911 GT3 heeft voor het eerst actieve achterwielbesturing. Afhankelijk van de rijsnelheid sturen de achterwielen in dezelfde of juist in tegenovergestelde richting van de voorwielen, waardoor de dynamiek en de stabiliteit verbeteren. De 44 millimeter bredere achteras draagt hier eveneens aan bij. Andere nieuwe elementen van de 911 GT3 zijn het elektronisch gestuurde, volledig variabele differentieel en de toepassing van dynamische motorsteunen. De bestuurder kan de hoogte, de sporing en het camber van het volledig nieuw ontwikkelde en van aluminium gemaakte onderstel instellen. De 20-inch grote wielen zijn voor het eerst gesmeed van aluminium en hebben een centrale wielmoer. De voorwielen worden bestuurd via een elektromechanische stuurbekrachtiging die helemaal op de karakteristiek van de GT3 is afgestemd. [b]Aluminium voor de carrosserie[/b] De 911 GT3 is direct herkenbaar aan de brede carrosserie, de voorvleugel en de forse achterspoiler die hij met zijn voorganger deelt. Voor nog meer herkenbaarheid is de GT3 optioneel leverbaar met de nieuwste generatie LED-koplampen. Om gewicht te besparen maakt Porsche vergaand gebruik van aluminium als materiaal voor de constructie van onder meer de motorkap, de kofferklep, het dak, de spoilers en de portieren. Hierdoor is de carrosserie van de GT3 13 procent lichter dan die van zijn voorganger. Tegelijkertijd is de torsiestijfheid met 25 procent toegenomen. Alle verbeteringen vertalen zich in betere prestaties dan ooit. Een topsnelheid van 315 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 3,5 seconden en van 0 naar 200 km/uur in minder dan 12 seconden. De graadmeter voor dynamische snelheid is de rondetijd op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring. De nieuwe GT3 zette minder dan 7 minuten en 30 seconden op de klok. De nieuwe GT3 is per direct te bestellen bij de officiële Porsche dealerorganisatie en leverbaar in augustus 2013. De prijs bedraagt 195.300 euro, inclusief BTW/BPM.

Categorie: