maandag, 23. september 2013 - 8:39 Update: 03-07-2014 0:51

De nieuwe Porsche 911 Turbo en Cabriolet

foto van Porsche
Foto: fbf
Leusden

Het dynamische karakter van de nieuwe Porsche 911 Turbo modellen, gecombineerd met het plezier van open rijden; dat is de essentie van de twee nieuwe topversies die aan de Porsche 911 line-up zijn toegevoegd.

De 911 Turbo Cabriolet en Turbo S Cabriolet debuteren op 20 november 2013 op de autoshow in Los Angeles. De eerste exemplaren worden in december in Nederland verwacht.

De onthulling van de nieuwe Porsche 911 Turbo Cabriolet en Turbo S Cabriolet vindt plaats in een bijzonder jaar: vijftig jaar na het debuut van de eerste Porsche 911 en veertig jaar na de presentatie van de eerste Porsche 911 Turbo. 3,8-liter boxermotor De nieuwe cabriolet-versies van de 911 Turbo en Turbo S zijn technisch identiek aan de coupé-versies.

De direct ingespoten 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo's levert 383 kW (520 pk) in de 911 Turbo Cabriolet en 412 kW (560 pk) in de 911 Turbo S Cabriolet. De modellen accelereren in respectievelijk 3,5 en 3,2 seconden van 0-100 km/uur en bereiken een topsnelheid van 318 km/uur. Ondanks het uitzonderlijke prestatiepotentieel is het gemiddelde brandstofverbruik van beide versies vastgesteld op 9,9 l/100 km (volgens NEDC-cyclus).

Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 231 g/km. Vergeleken met voorgaande modellen levert de nieuwe generatie 22 kW (30 pk) meer en is 0,2 seconde sneller in standaard acceleratie. De nieuwe Turbo modellen zijn bovendien tot 15 procent efficiënter dan hun voorgangers. Innovatie Het bijzonder dynamische rijkarakter van de nieuwe Porsche 911 Turbo Cabriolet en Turbo S Cabriolet is te danken aan het samenspel van een reeks innovatieve technieken.

Met de elektronisch gestuurde PTM-vierwielaandrijving (Porsche Traction Management), achterwielbesturing en de beproefde PDK-transmissie met dubbele koppeling zet de 911 Turbo de maatstaf in de klasse van de open sportauto, zowel op het circuit als voor dagelijks gebruik. Tevens zorgt de actieve aerodynamica voor optimaal brandstofrendement bij dagelijks gebruik en extra dynamiek op het circuit.

Herkenbare topversie De 911 Turbo Cabriolet en Turbo S Cabriolet zijn direct herkenbaar als topversies binnen de 911-reeks. De wielkasten zijn 28 mm breder dan die van de Carrera 4. De breedte van de auto wordt extra geaccentueerd als het dak is geopend. Het neemt circa 13 seconden in beslag om de elektrische bedienbare softtop volledig te openen of te sluiten. Dat kan bovendien tot een snelheid van 50 km/uur.

Een bijzondere eigenschap van de 911 Cabriolet is het lichtgewicht magnesium frame van het dak, dat niet alleen de karakteristieke daklijn van de Porsche 911 volgt, maar ook de aerodynamica van de Cabriolet optimaliseert. Sportief-elegant interieur Het interieur is nagenoeg identiek aan dat van de 911 Turbo Coupé. Beide Turbo-versies zijn bijzonder luxueus uitgerust. Het interieur van de Turbo S onderscheidt zich door de kleurencombinatie Zwart-Carrerarood en de 18-voudig verstelbare Sportstoelen Plus met geheugenfunctie.

Dubbele stiknaden en diverse carbon-look elementen versterken de sportief-elegante uitstraling. Net als in de vorige generatie 911 Turbo is een Bose-audiosysteem standaard. Voor het eerst is een high-end Burmester-installatie optioneel, evenals adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera en een op camera gebaseerde verkeersbord- en snelheidsherkenning. De open topversies zijn vanaf nu te bestellen bij de Nederlandse Porsche Centra. De Porsche 911 Turbo Cabriolet is leverbaar vanaf 200.900,00 euro. De 911 Turbo S Cabriolet is er vanaf 235.100,00 euro. De genoemde prijzen zijn inclusief BTW en BPM.

Categorie: