dinsdag, 8. oktober 2013 - 10:18 Update: 03-07-2014 0:51

Nooit meer zelf inparkeren

foto van inparkeren Ford | Ford
Foto: Ford

Ford Motor Company ontwikkelt automatische parkeertechnologie waarmee bestuurders zowel in de auto als op afstand met een druk op de knop kunnen parkeren.

De Fully Assisted Parking Aid-technologie bevindt zich momenteel in de testfase en regelt met een druk op de knop de besturing, versnelling en voor- en achteruitbewegingen om feilloos en veilig te kunnen parkeren. Ford demonstreert de nieuwe technologie deze week voor het eerst in het testcentrum van het bedrijf in het Belgische Lommel.

“Parkeren in de hedendaagse steden is soms stressvol en moeilijk”, zegt Barb Samardzich, vice-president Product Development, Ford Europa. “Wij willen het zo gemakkelijk, efficiënt en zorgvuldig mogelijk maken en daarvoor zoeken we naar nieuwe concepten en benaderingen.” Deskundigen van Fords Research and Advanced Engineering maken gebruik van de vooruitgang die is geboekt met bestaande Ford-technologieën als Active Park Assist en de Ford Powershift-transmissie voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie van parkeertechnologie: Fully Assisted Parking Aid. Met de Ford Powershift-transmissie kan automatisch voor- en achteruit worden geschakeld, terwijl Active Park Assist scant op parkeerplekken van geschikte afmetingen waarna het de auto inparkeert. Fully Assisted Parking Aid detecteert een geschikte parallelle parkeerplek met behulp van ultrasonische sensoren.

De chauffeur activeert het systeem door de auto uit de versnelling te halen (in zijn vrij te zetten) en in of buiten de auto op een knop op een afstandsbediening te drukken. Het systeem regelt vervolgens de besturing, bewegingen voor- en achteruit, de rem en manoeuvres om de auto in te parkeren. Fully Assisted Parking Aid vindt parkeerplekken bij snelheden tot 30 km/u. De bestuurder moet de knop tijdens de gehele manoeuvre ingedrukt houden, waardoor het systeem op elk moment kan worden uitgeschakeld. Momenteel gaat op parkeerplaatsen veel ruimte verloren als gevolg van inefficiënt parkeren. Omdat Fully Assisted Parking Aid veel efficiënter kan parkeren (met Active Park Assist past een auto op plekken die slechts 20% langer zijn dat het voertuig zelf) is er veel meer parkeerruimte beschikbaar. Ford onthulde onlangs de gloednieuwe Ford S-MAX Concept die is voorzien van een aantal baanbrekende technologieën, waaronder een geavanceerde versie van Active Park Assist met de mogelijkheid om loodrecht in te parkeren.

Dit systeem kan door Fully Assisted Parking Aid worden gebruikt om bestuurders te helpen om moeiteloos te manoeuvreren op de krappe parkeerplaatsen en -garages. “Het grote voordeel is dat we al beschikken over de technologieën waarmee we Ford-gebruikers ooit volledig automatisch kunnen laten parkeren”, zegt Paul Mascarenas, chief technical officer en vice-president Research and Innovation bij Ford. “Fully Assisted Parking Aid is niet alleen handig voor minder mobiele bestuurders zoals gehandicapten en ouderen, maar ook voor gebruikers die elke dag op drukke en krappe straten achteruit moeten inparkeren.”

Categorie:
Tag(s):