maandag, 3. juni 2013 - 18:31 Update: 03-07-2014 0:57

NS zet definitief punt achter Fyra

foto van Fyra | NS
Foto: NS
Utrecht

De NS gaat niet verder met de Fyra. Dat maakt de directie van de NS maandagavond bekend.

''Onderzoek naar de technische gesteldheid van de trein bevestigt dat de V250 onvoldoende betrouwbaar is. Tevens is er geen vertrouwen dat fabrikant AnsaldoBreda de V250-trein daadwerkelijk van al zijn problemen kan afhelpen, binnen voor de reizigers en NS aanvaardbare termijnen, risico’s en financiële kaders.''

De V250-trein, waarmee de internationale Fyra-dienst werd gereden op de HSL-Zuid, is na enkele weken op 17 januari uit de dienstregeling genomen. De directe aanleiding was een incident waarbij een bodemplaat losliet. NS heeft hierna een Taskforce in het leven geroepen die onderzoek heeft gedaan naar zowel de technische gesteldheid van de V250 als verschillende alternatieve scenario’s.

Op basis van uitgebreid onderzoek komt NS tot de conclusie dat doorgaan met de V250 niet verantwoord is en niet wenselijk voor de reiziger. NS heeft vanochtend aan staatssecretaris Mansveld van IenM dit voorgenomen besluit toegelicht. Een uitgebreide rapportage van de onderzoeksbevindingen en de oplossing voor de reiziger stuurt NS deze week naar staatssecretaris Mansveld en minister Dijsselbloem van Financiën.

Elke trein anders afgewerkt

Uit de onderzoeken komt naar voren dat het eindproduct buitensporig veel fouten laat zien. Zo is de afbouwkwaliteit onvoldoende; elke trein is anders afgewerkt. De verwachte levensduur van de trein – contractueel op 30 jaar gesteld – is door slijtage aanzienlijk korter. Verder is op diverse plaatsen al corrosie geconstateerd en is de laagspanningsinstallatie niet correct ontworpen. Ook hebben zich, bij het testrijden na het uitdienstnemen, incidenten voorgedaan met accu’s. De conclusie van NS is dat zelfs na uitvoering van een herstelplan en additioneel preventief onderhoud het V250 materieel niet voldoende bedrijfszeker te krijgen is. Afwikkeling NS heeft haar in- en externe juridische experts opdracht gegeven om de juridische en financiële afwikkeling met AnsaldoBreda voor te bereiden. Om haar positie maximaal te beschermen, kan NS hierover geen nadere mededelingen doen.

De NS is volgens diverse media ongeveer 600 miljoen kwijt aan nieuwe hogesnelheidstreinen.

 

Provincie:
Tag(s):