woensdag, 7. augustus 2013 - 11:22 Update: 03-07-2014 0:54

Opel komt met aluminium 3-cilinder turbomotor

foto van motor opel | Opel
Foto: Archief foto ter illustratie
Breda

Schoon, soepel en stil: Opels gloednieuwe driecilinder zal zijn wereldpremière vieren op de internationale autotentoonstelling van Frankfurt in september. De 1,0-liter turbobenzinemotor is niet alleen milieuvriendelijk, hij zet ook een nieuwe standaard voor verfijning bij de driecilindermotoren, met een geluids- en trillingsniveau dat superieur is aan veel viercilindermotoren.

Met een vermogen van 85 kW/115 pk levert deze pocketmotor een hoog koppel bij laag toerental (166 Nm over het volledige bereik van 1.800 tot 4.700 t/min) en verdoezelt hij zo zijn kleine formaat. De 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) genereert meer koppel over het volledige toerentalbereik dan even krachtige motoren met meer cilinderinhoud, terwijl de brandstofefficiëntie 20% beter is in vergelijking met Opels huidige 1,6-liter motor met natuurlijke aanzuiging.

De 1.0 turbomotor met 12 kleppen wordt volgend jaar met een gloednieuwe zesversnellingsbak gelanceerd in de compacte ADAM en is daarmee de eerste in een nieuwe, modulaire familie van drie- en viercilinderbenzinemotoren met een cilinderinhoud in de klassen tot en met 1,6 liter. Ultramoderne technologieën zoals directe injectie, continue variabele kleptiming en een lichtgewicht aluminium cilinderblok zijn de belangrijkste factoren die de efficiëntie van de motor beïnvloeden. Opel verwacht dat de nieuwe motorfamilie zal zorgen voor een indrukwekkende brandstofbesparing en een CO2-uitstoot die beduidend lager ligt dan 100 g/km.

“Bij de ontwikkeling van deze kleine motor namen we ons niet alleen voor om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te minimaliseren. We wilden ook aantonen dat de driecilinders even verfijnd kunnen zijn als motoren met vier cilinders of meer", zegt Dr. Matthias Alt, Opels Chief Engineer voor kleine benzinemotoren “We pakten het evenwicht, geluid en trillingen, die typisch zijn voor conventionele driecilindermotoren, bij de bron aan en we vertrouwen erop dat onze klanten aangenaam verrast zullen zijn door de resultaten. Dit is een heel energieke en verfijnde driecilindermotor die geen compromissen sluit op het vlak van rijplezier."

Duitse engineering voor ongeëvenaard geluidsniveau

De ingenieurs van Opel begonnen met een schone lei, waardoor een reeks maatregelen in acht kon genomen worden om de typische 'off-beat' draaigeluiden te elimineren, die traditioneel gepaard gaan met het rijden met driecilindermotoren.

Het cilinderblok, van onder hoge druk gegoten aluminium, werd ontworpen om de geluidsemissie via de draaibeweging en de structuur van de motor te beperken en ook het gewicht te minimaliseren. De hogedruk-brandstofrail en injectoren werden ook structureel geïsoleerd van de cilinderkop om de klopgeluiden te beperken, terwijl de brandstofpomp en de brandstoflijn akoestisch behandeld werden.

Wat ook in grote mate bijdraagt tot verfijning, is de installatie van een balans-as in het oliecarter. Aangedreven door een ketting met omgekeerde tanden voor soepel draaien, roteert de in tegengestelde richting draaiende balans-as met de snelheid van de krukas. Het gewicht van deze balans-as werd zorgvuldig geoptimaliseerd om de trillingen die inherent zijn aan een driecilinder, te neutraliseren.

Andere geluiddempende maatregelen zijn: akoestisch geoptimaliseerde deksels voor de bovenkant en de voorkant van de motor, het inlaatspruitstuk en de behuizingen van de balans-assen; isolatie van de krukas met ijzeren hoofdlagerkappen; omgekeerde tanden voor de aandrijfkettingen van de krukas; een turbocompressor die weinig sissende geluiden maakt en een lager oliecarter van staal.

Dankzij deze constructie is de nieuwe 1.0 SIDI Turbo niet alleen verfijnder dan andere driecilindermotoren maar is hij ook stiller dan vele viercilindermotoren. Tijdens vergelijkingstests op volle snelheid maakt hij bij elk toerental minder geluid dan de benzineturbomotoren met een vergelijkbaar vermogen en een cilinderinhoud tot 1,6 liter. Zijn inherente verfijning is zo goed dat de behoefte voor bijkomende geluidsisolatie binnenin de auto, of complexe motorsteunen en subframes, aanzienlijk verminderd is.

Sterk vermogen en koppel

De 1.0 SIDI Turbo is ook slagvaardig door meer koppel te genereren dan de huidige 1,6-liter motor met natuurlijke aanzuiging bij een even groot maximumvermogen van 85 kW/115 pk.

Met uiterste precisie integreerden de ingenieurs het uitlaatspruitstuk in de aluminium cilinderkop die rechtstreeks in de watergekoelde turbolader met lage inertie is geschroefd. Deze compacte installatie draagt bij aan het leveren van een snelle boost van vermogen bij laag toerental. Het maximumkoppel van 166 Nm, bij slechts 1.800 t/min., is bijna 30 percent hoger dan dat van de 1,6-liter motor bij hetzelfde toerental.

De brandstofinjectoren met zes openingen zijn centraal boven elke zuiger geplaatst voor een efficiënte verbranding, en dual cam-fasering zorgt dankzij variabele kleptiming voor een optimale carterventilatie. Een dubbele oliepomp en een uitschakelbare waterpomp, die niet gebruikt wordt wanneer de motorkoelvloeistof koud is om zo de opwarming te versnellen, dragen eveneens bij tot een laag brandstofverbruik.

Gloednieuwe, gewichtsbesparende zesversnellingsbak

De 1.0 SIDI Turbomotor wordt gekoppeld aan een gloednieuwe, manuele zesversnellingsbak die speciaal ontworpen werd voor motoren met een middelmatig koppel. Met een droog gewicht van slechts 37 kilogram is hij ongeveer 30 percent lichter dan zijn huidige tegenhanger. Met een lengte van slechts 375 mm is de bak uiterst compact.

Met zijn uitstekende schakelkwaliteit, dankzij de korte schakelafstanden en de lage weerstand, integreert de nieuwe transmissie vele verfijningen die onlangs werden ingevoerd in Opels versnellingsbakken van de nieuwe generatie. Hiertoe behoren bakken met brede asymmetrisch gesneden tanden en drievoudige kegelvormige synchronisatie-elementen voor de eerste en tweede versnelling, en dubbele kegelvormige synchronisatie-elementen voor de derde en vierde versnelling. De achteruit is ook gesynchroniseerd.

De nieuwe versnellingsbak zal gebruikt worden in een uitgebreid gamma van kleine en subcompacte Opel-modellen met motoren met een maximumkoppel tot 220 Nm. Om te komen tot de meest efficiënte aandrijving bij iedere toepassing, is er keuze uit 12 overbrengingsverhoudingen en zeven uiteindelijke aandrijvingen.

Meest recente stap in Opels motorenoffensief

De lancering van de 1.0 SIDI Turbomotor en zijn nieuwe zesversnellingsbak is de meest recente stap in de vernieuwing van Opels motorgamma, dat tussen 2012 en 2016 drie nieuwe motorfamilies en 13 nieuwe motoren zal introduceren, plus een hele reeks nieuwe versnellingsbakken.

Categorie:
Tag(s):