maandag, 18. november 2013 - 11:04 Update: 03-07-2014 0:48

Prestaties Porsche 918 Spyder naar nog hoger niveau getild

foto van Porsche 918 Spyder
Foto: fbf
Leusden

Porsche heeft de toch al ongekend hoge prestaties van de 918 Spyder naar een nog hoger niveau getild. Vlak voor de leveringsstart van deze hybride supersportauto is het maximale acceleratievermogen – met de elektromotoren en de V8-verbrandingsmotor gecombineerd – door finetuning van onder meer de elektrische aandrijving verder aangescherpt.

Voorzien van het gewichtsbesparende Weissach-pakket sprint de Porsche 918 Spyder nu in slechts 2,6 seconden van 0 naar 100 km/uur, een winst van 0,2 seconden. Bij de sprint van 0 naar 200 km/uur is zelfs een halve seconde van de acceleratietijd afgesnoept. Die komt daarmee op 7,2 seconden. Na 19,9 seconden is een snelheid van 300 km/uur bereikt, 2,1 seconden sneller dan de preproductieversie.

Dr. Frank-Steffen Walliser, Senior Vice President 918 Spyder, onderstreept het belang van deze resultaten: “We hebben echt tot op het laatste moment alle mogelijke opties van de elektrische aandrijving tegen het licht gehouden.” De verbeterde acceleratie is dan ook vooral toe te schrijven aan de trekkracht die de beide elektromotoren kunnen leveren. Met puur elektrische aandrijving accelereert de 918 Spyder nu in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/uur, zonder daarbij dus emissie uit te stoten. Dat is een 0,7 seconden sneller dan voorheen. Met het Weissach-pakket is de elektrische acceleratie zelfs 6,1 seconden.

Weissach-pakket

De Porsche 918 Spyder voorzien van het Weissach-pakket is bovendien houder van het ronderecord op de Nordschleife van de Nürburgring. Daar noteerde deze supersnelle hybride sportauto als eerste een tijd onder de 7 minuten, te weten 6:57 minuten. En dat dan ook nog met een opmerkelijk lage brandstofconsumptie en CO2-emissie. Volgens de NEDC-meting komt het gemiddelde verbruik op 3,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 72 g/km (met Weissach-pakket 3,0 l/100 km en 70 g/km). Het stroomverbruik komt in de testcyclus op 12,7 kWh/100 km.

De hybrideaandrijving van de Porsche 918 Spyder bestaat uit een 4,6-liter V8-middenmotor met een vermogen van 447 kW (608 pk) bij 8.600 tpm. De V8 is gekoppeld aan de zeventraps PDK-transmissie en hij werkt samen met twee krachtige elektromotoren die worden gevoed door een lithium-ion-accu: één voor de vooras en één voor de achteras. Daarmee is de 918 Spyder voorzien van vierwielaandrijving.

Categorie: