donderdag, 4. april 2013 - 12:26 Update: 03-07-2014 1:00

Supermarktomzet gestegen

Supermarktomzet gestegen
Foto: Guy van Grinsven en EHF
Amsterdam

De supermarktomzet is in maart met 10.7% gestegen van €2.44 miljard naar €2.70 miljard.

Gecorrigeerd voor de vroege Pasen (vorig jaar in April ) steeg de omzet in maart 2013 6.5%. De stijging van de omzet in maart 2013 komt vooral op conto van een stijging van de waarde van de kassabon, in vergelijking met vorig jaar gecorrigeerd voor de vroege Pasen steeg de waarde van de kassabon met 4.7% namelijk van €21.36 naar €22.36. Naast de BTW verhoging van een gedeelte van het assortiment, de accijnsverhoging bij alcohol, wordt dit mede veroorzaakt door de hoge groente & fruit prijzen.De paasomzet in 2013 lag 5.6% hoger dan in 2012 en kwam met een omzet van €779 miljoen 2.5% hoger uit dan verwacht (prognose €760 miljoen). In vergelijking met vorig jaar Pasen was de waarde van de kassabon ruim €1.80 hoger.

1e kwartaal 2013 realiseerden supermarkten een omzetstijging van 5.6% namelijk van €7,90 miljard naar €8,34 miljard. Gecorrigeerd voor de verschoven Paasweek in 2013 bedraagt de omzetgroei 4.2%. In 2013 geeft de consument een hogere prioriteit aan lage prijzen (van plaats 3 naar 2) en geschikte openingstijden (van plaats 10 naar 9) bij de keuze van een supermarkt. Goede kwaliteit, lage prijzen en goede versafdeling zijn de belangrijkste aspecten bij de keuze van een supermarkt.

Categorie: