woensdag, 9. januari 2013 - 8:38 Update: 03-07-2014 1:04

Treinreiziger.nl: bijna 10 procent uitval hogesnelheidslijn eerste helft 2012

Treinreiziger.nl: bijna 10 procent uitval hogesnelheidslijn eerste helft 2012

Van de jaarlijks 19 miljoen binnenlandse HSL reizigers, die vervoerder NS Hispeed (formeel HSA) in 2002 verwachtte, heeft het bedrijf in 2011 slechts 2,6 miljoen weten te realiseren. Ook de kwaliteit is veel slechter dan beloofd. Zo viel bijna tien procent van de treinen uit in het eerste halfjaar van 2012, terwijl het bedrijf een uitval beloofde van slechts 0,5 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Treinreiziger.nl.

Het past in het totale beeld van de hogesnelheidslijn, waarvan gouden bergen werden verwacht. Zo zou de aanleg van een hogesneheidslijn zorgen voor dagelijks rechtstreekse snelle treinen naar Zuid-Frankrijk, Londen en Parijs. Tot nu toe zijn alleen tien van de oorspronkelijk 16 geplande Thalys treinen naar Parijs gerealiseerd. Mogelijk komt er in de toekomst alsnog een hogesnelheidstrein naar Londen. Niet door NS Hispeed, maar door DB of Eurostar. [b]Minder vaak[/b] Tussen Amsterdam en Brussel zijn nu tien van de beloofde zestien treinen per dag van start gegaan. Ook tussen Amsterdam en Rotterdam rijden nog maar slechts de helft van het aantal geplande Fyra's. Als die al rijdt, want helaas blijkt de Fyra ook veel vaker uit te vallen dan de bedoeling is. In het eerste halfjaar van 2012 steeg de uitval zelfs naar bijna tien procent. [b]Vaak vertraagd[/b] De Fyra valt niet alleen vaker uit dan de gewone trein, maar is ook dubbel zo vaak te laat dan de gewone trein. Bijvoorbeeld in 2011, toen de gewone trein in 5% van de situaties vertraging had,tegenover 13% bij Fyra. Dat is dramatisch slecht, weet ook oud-NS-directeur Hans Huisinga, die moest na rampjaar 2001 aftreden toen 12% van alle treinen meer dan 5 minuten vertraagd was. [b]Geen boete[/b] Waar Huisinga moest aftreden, komt NS Hispeed ermee weg. Het bedrijf is voor zover bekend nog nooit beboet vanwege de tegenvallende resultaten. In plaats daarvan heeft het bedrijf een gunstiger deal met de overheid weten af te dingen. Overigens is het percentage verwijtbare vertragingen lager, omdat NS Hispeed niet afgerekend wordt op vertragingen als gevolg van de infrastructuur.
Provincie: