vrijdag, 17. mei 2013 - 20:50 Update: 03-07-2014 0:57

Uitvaartverzekeraars jagen klanten op kosten

Foto van auto uitvaartverzorger | Sxc
Foto: SXC
Amersfoort

De kosten bij uitvaartverzekeringen zijn totaal onduidelijk. Dat blijkt uit onderzoek door de Geldgids. Sommige verzekeraars overtreden zelfs de regels die gelden sinds het provisieverbod van 1 januari 2013. De Consumentenbond heeft dit aangekaart bij de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Bij consumenten met een uitvaartverzekering van vóór 1 januari 2013 zijn de advieskosten nog verwerkt in de provisie. Toch sturen sommige verzekeraars hun klanten nu een rekening als ze advies willen over deze polissen. 'De AFM moet deze verzekeraars tot de orde roepen, want zij laten hun klanten dubbel betalen,' aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. Wat ook niet mag en wel gebeurt: bij nieuwe polissen een alles-in-één prijs berekenen voor distributie- en advieskosten.  

Onduidelijkheid troef bij adviestarieven

De tarieven die verzekeraars berekenen voor het advies over nieuwe polissen, lopen sterk uiteen. Zo vraagt Yarden voor een telefonisch advies over de uitvaartpolis €120, terwijl dit bij GUV slechts €10 kost. Sommige verzekeraars jagen hun klanten op kosten door geen uitvaartpolis af te sluiten zonder voorafgaand adviesgesprek. Bijna de helft van de verzekeraars geeft zelf geen telefonisch of persoonlijk advies; hun klanten moeten met vragen naar een tussenpersoon.

Provincie: