maandag, 8. december 2014 - 10:47 Update: 08-12-2014 11:24

Al voor ramp MH17 adviseerde Eurocontrol Oekraïne het luchtruim te sluiten

Al voor ramp MH17 adviseerde Eurocontrol Oekraïne het luchtruim te sluiten

De Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, Eurocontrol, heeft enkele dagen voor dat vlucht MH17 uit de lucht werd geschoten Oekraïne gevraagd het luchtruim te sluiten.

Dit meldt de Britse krant Sunday Times op basis van bronnen binnen Eurocontrol. De krant schrijft dat Oekraïne deze waarschuwing in de wind sloeg, waardoor het luchtruim tot 17 juli, de dag van de crash, open bleef.

De Britse krant meldt verder dat Eurocontrol één op één sprak met Oekraïense luchtverkeersleiders over de mogelijke dreiging voor het vliegverkeer, want er waren inmiddels al ruim 20 toestellen van het Oekraïense leger door pro-Russsiche seperatisten uit de lucht geschoten.

Pieter Omzigt, CDA-Kamerlid zegt hier maandag over op BNR-radio: 'Er zijn in de dagen voor de crash met de MH17 heel veel vliegtuigen uit de lucht geschoten in Oost-Oekraïne. Wat vooral opvalt is dat op 14 juli een grote Antonov op 7 kilometer hoogte uit de lucht geschoten is. Dus het luchtruim boven Oekraïne was zeer onveilig. Het lijkt me zeer logisch dat daar over gesproken is.' Omzigt zegt verder: 'Maar wat opvalt is dat een heleboel mensen daarover gesproken hebben, maar dat niemand actie heeft ondernomen. Dus ik wil heel graag van het kabinet en de onderzoekers weten: 'Wie wist wanneer wat? En waarom hebben bepaalde luchtvaartmaatschappijen wel actie ondernomen en andere luchtvaartmaatschappen, waaronder Malaysian Airlines en KLM, niet?

Volgens de Britse krant waren er nog twee redenen waardoor vliegen boven Oost-Oekraïne zeer onveilig was. De seperatisten hadden onder meer de communicatiefrequenties van de luchtverkeersleiding verstoord en er was een storing geweest in de communicatie tussen de Russische en Oekraïense luchtverkeersleiding. 

De Oekraïense luchtverkeersleiding besloot echter het luchtruim alleen tot een hoogte van 9.700 meter te sluiten. Het toestel van Malaysia Airlines vloog op zo'n 10.000 meter hoogte toen het op 17 juli uit de lucht werd geschoten. British Airways en enkele andere luchtvaartmaatschappijen besloten hun toestellen om te leiden toen de situatie in Oekraïne verergerde. Malaysia Airlines deed dat niet.   

 

Lees alles over:
Categorie: