vrijdag, 13. juni 2014 - 10:40 Update: 03-07-2014 0:34

Autos minder vaak naar garage gebracht voor onderhoud

Foto van auto en euro | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Foto van auto en euro | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Houten

Nederlandse huishoudens hebben vorig jaar opnieuw bezuinigd op het onderhoud van de auto.

De onderhoudsmarkt liep in 2013 met zo’n 8 procent terug tot ruim 13,7 miljoen onderhoudsmomenten. In omzet kromp de markt met ruim 12 procent tot € 3,4 miljard euro. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van de BOVAG-RAI Aftersales Monitor 2013.

Uit het onderzoek blijkt dat automobilisten in toenemende mate het onderhoud aan hun auto uitstellen. Deze ontwikkeling is sinds 2010 gaande. Eigenaren van auto’s die hun auto nog wel voor regulier onderhoud naar de garage brengen doen dit in het algemeen even vaak als in voorgaande jaren, ruim 2 keer per jaar.

De afname van het aantal reparatie en onderhoudsmomenten komt mede voort uit de lagere APK-frequentie voor jonge benzineauto’s, grotere onderhoudsintervallen en hogere technische betrouwbaarheid. Daarnaast spelen de economische omstandigheden een rol, waardoor er überhaupt minder kilometers afgelegd worden en veel particulieren bovendien doelbewust de voorgeschreven onderhoudsbeurten overslaan en reparaties niet laten uitvoeren.

Bestedingen aan het onderhoud van de auto nemen af; gemiddeld was men vorig jaar € 526 aan onderhoud en reparatie kwijt. In 2010 lag het gemiddelde jaarlijkse onderhoudsbedrag nog op € 670 (+27%). De omzetdaling deed zich in alle sectoren van de markt voor maar vooral de onderhoudsbesteding aan jonge auto’s (0 tot 3 jaar) zijn in de afgelopen jaren sterk gedaald.

Dealerbedrijven hadden in 2013 een marktaandeel in de onderhouds- en reparatiemarkt van 37 procent qua aantal onderhoudsmomenten en 40 procent wat betreft omzet. De dealerbedrijven zijn vooral sterk vertegenwoordigd in het onderhoud van nieuwe auto’s; in deze categorie voeren zij 62 procent van de werkzaamheden uit.

Onafhankelijke autobedrijven hadden een marktaandeel van 35 procent qua onderhoudsmomenten en 38 procent in omzet. Deze bedrijven zijn vooral sterk in het onderhoud van auto’s in de leeftijd van 4 tot 10 jaar.

Categorie:
Tag(s):