vrijdag, 2. mei 2014 - 17:41 Update: 03-07-2014 0:37

Banken kampen steeds meer met storingen

Foto van geldautomaat vrouw pinnen | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Haarlem

De afgelopen maand is geen goede geweest voor de drie grootste banken in Nederland als het gaat om het aantal storingen dat zich in deze maand voordeed.

'Alle drie de banken kampten elk met 16 dagen waarop zich storingen voordeden. Daarmee waren er bij ING, Rabobank en ABN Amro op 53% van dagen problemen', laat Allestoringen.nl vrijdag weten. 'SNS Bank telde in april geen storingen', aldus Allestoringen.nl.

De meeste klachten van rekeninghouders gingen over internetbankieren. Zij konden vaak niet inloggen, of meldden problemen met het doen van overboekingen.

“Het aantal storingsdagen is het hele jaar al opvallend hoog bij de drie grootste banken,” zegt Tom Sanders, mede-oprichter van Allestoringen.nl. “Ook in april is er nog geen daling van het aantal bankstoringen te bespeuren.”

In de periode van januari tot en met april 2014 telde ING 63 storingsdagen, ABN Amro 55, Rabobank 54 en SNS Bank 7. In dezelfde periode vorig jaar ging het om respectievelijk 32, 26, 32 en 6 storingsdagen. Het aantal storingsdagen is daarmee dit jaar met 86,5% gestegen ten opzichte van vorig jaar. In april 2013 zorgde een golf van DDos aanvallen voor een grote hoeveelheid storingen. Er zijn geen signalen dat de storingen uit 2014 verband houden met DDos aanvallen.

“Nederland was al wereldkampioen bankstoringen over 2013. In de eerste vier maanden van 2014 hebben zij hun voorsprong alleen maar uitgebreid. In andere landen doen bankstoringen zich slechts incidenteel voor. In Nederland lijkt de stabiliteit van internetbankieren een structureel probleem.”

Allestoringen.nl stelt een storingsdag vast wanneer een significant aantal klanten gedurende die dag korte of lange tijd niet kan inloggen bij internetbankieren of mobiel bankieren, problemen ondervindt bij betalen met iDeal of bijvoorbeeld niet kan pinnen. “We hebben verschillende analyses gemaakt waarin we de dienstverlening van banken vergeleken. Zo hebben we ook gekeken naar het aantal klachten en hebben we dat gecompenseerd voor het aantal klanten van een bank. Alle analyses gaven hetzelfde beeld als het tellen van storingsdagen.” zegt Sanders

Categorie: