dinsdag, 23. december 2014 - 15:07 Update: 23-12-2014 17:43

Kerstaankopen online goed voor een omzettoename van 38%

Online kerstaankopen goed voor een omzettoename van 38%
Foto: Archief EHF

Bijna 50% van de online retailers voorziet voor de komende jaren een verschuiving van online aankopen van Sinterklaas naar kerst. Kerstman in arrenslee De drie weken voor kerst zijn volgens online retailers goed geweest voor een toename van de gemiddelde weekomzet met 38 procent.

De verkoop van kerstcadeaus en -artikelen heeft daarmee in de drie weken voor kerst een extra online omzet van € 146 miljoen gegenereerd. Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van Thuiswinkel.org dat wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL.

Volgens gegevens van de Thuiswinkel Markt Monitor ligt de gemiddelde weekomzet in de eerste drie kwartalen van 2014 op € 128 miljoen. In de drie weken voor kerst is deze gemiddelde weekomzet volgens online retailers toegenomen tot € 177 miljoen (+ € 49 miljoen). In totaal wordt er door de consument in de pre-kerstperiode voor € 530 miljoen online gekocht. 

Uit een eerdere publicatie bleek al dat 60% van de ondervraagde online retailers aangeeft dit jaar een toename te zien in hun feestdagenomzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij lijkt de Kerstman online retailers nog gunstiger gezind dan Sinterklaas eerder al was. Waar de pre-Sinterklaasperiode nog goed was voor een stijging van de gemiddelde weekomzet van 27%, zijn de drie weken voor kerst goed voor een omzetstijging van 38%. Ook voor de komende jaren verwachten online retailers dat de pre-kerstperiode steeds belangrijker gaat worden: 48% voorziet voor de komende jaren een verschuiving van de online aankopen van Sinterklaas naar kerst. Slechts 5% voorziet een verschuiving van de online aankopen van kerst naar Sinterklaas. 

 

Categorie: