zaterdag, 29. november 2014 - 14:31 Update: 29-11-2014 20:33

Keurmerk maakt chocola niet duurzamer

keurmerk, chocola
Amsterdam

Kan de Sint dit jaar met een gerust hart chocoladeletters weggeven? Questionmark onderzocht Sinterklaas chocolade in 18 Nederlandse winkels en supermarkten. Consumenten ondersteunden de actie door honderden foto’s in te sturen van verschillende letters. De resultaten van het chocoladeonderzoek zijn zaterdag 29 november bekend gemaakt tijdens de uitzending van Kassa op NPO1.

De belangrijkste bevindingen op een rij:

Alle onderzochte chocoladeletters hebben een keurmerk. Sinterklaas chocolade is een stuk vriendelijker geworden voor mens en milieu, dankzij de Groene Sint campagne van Oxfam Novib enkele jaren geleden. Toch blijkt dat nog een kwart van het andere Sinterklaas chocoladesnoepgoed geen keurmerk heeft en van de ‘gewone’ chocoladerepen heeft slechts de helft een keurmerk.

Tony’s Chocolonely is de meest duurzame chocoladeletter en haalt een gemiddelde score van 7.5.
Transparantie over herkomst chocolade nog ver te zoeken. Keurmerk of niet, op 98% van de etiketten staat niet vermeld waar de cacao vandaan komt en geen enkel etiket geeft alle herkomstinformatie. Terwijl de herkomst juist veel zegt over de problemen die in die industrie spelen: “Cacao uit Ghana kan door slavenarbeid zijn geproduceerd, terwijl voor de rietsuiker uit Brazilië wellicht een stuk Amazonewoud is gekapt”, zegt directeur Charlotte Linnebank.

Door het huidige handelssysteem is de transparantie in de productieketen volledig verloren gegaan. Alleen als bekend is waar een product vandaan komt kunnen bedrijven echt verantwoordelijkheid nemen en consumenten kunnen een afgewogen keuze maken. “Zowel bedrijven als keurmerken zouden zich moeten inspannen om die transparantie te vergroten”, aldus Linnebank.

Tony’s Chocolonely en Bonvita zijn wel transparant over productieketen.Tony’s Chocolonely en Bonvita (die geen chocoladeletters maakt) zijn bedrijven die veel moeite doen om de eigen cacaostromen in kaart te brengen. Voor zover ze de spelers of de herkomst niet kennen gebruiken Tony’s Chocolonely en Bonvita in ieder geval cacao met keurmerken, zoals Fairtrade, Utz en Bio.

Categorie:
Provincie: