maandag, 15. december 2014 - 20:54 Update: 15-12-2014 21:02

Mansveld sluit spoorcontracten voor 10 jaar

trein, spoor, aanrijding
Foto: Archief bon
Den Haag

Vanaf 2021 stopcontacten in alle 1e en 2e klas-coupés van nieuwe intercity’s en sprinters, betrouwbare verbindingen van deur-tot-deur en genoeg ruimte in treinen voor reizigers.

Die kwaliteitsverbeteringen voor treinreizigers staan in het contract dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag heeft getekend met Timo Huges, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Deze vervoerconcessie voor het hoofdrailnet gaat op 1 januari 2015 in en is 10 jaar geldig.

Afspraken ProRail in beheerconcessie

Ook met Patrick Buck, president-directeur a.i. van spoorbeheerder ProRail heeft Mansveld vandaag een contract ondertekend voor de jaren 2015-2025 dat moet leiden tot een verbetering van de prestaties. In deze beheerconcessie is bijvoorbeeld vastgelegd dat ProRail verstoringen op het spoor sneller moet oplossen, zodat reizigers, verladers en vervoerders hier zo min mogelijk hinder van ondervinden. De spoorbeheerder houdt bij het inplannen van onderhoud meer rekening met reizigers, verladers en bewoners langs het spoor. Ook zorgt ProRail ervoor dat goederenvervoerders voor capaciteitsaanvragen, capaciteitsverdeling en gebruiksvergoeding op het spoor in Nederland bij één loket terecht kunnen.

Staatssecretaris Mansveld: “NS en ProRail beginnen aan een nieuwe periode met meer ambitie, meer samenwerking en meer transparantie. Voor mij staat voorop dat reizigers tevreden moeten zijn. Zo moet in 2019 minstens 80% van de reizigers NS een 7 of meer geven voor haar prestaties.”

Provincie:
Tag(s):