donderdag, 11. december 2014 - 9:17 Update: 11-12-2014 12:46

'Nieuwe etiketteringswet faalt'

etiketteringswet beschermt consument niet tegen misleiding
Foto: fbf
Amsterdam

Onleesbare kleine lettertjes, misleidende afbeeldingen en cryptische informatie over voedingswaarden: foodwatch stelt dat de nieuwe EU-brede regels voor voedselinformatie falen in de ambitie om consumenten voldoende te informeren.

Op 13 december 2014 treden de meeste nieuwe regels in werking. “Deze Europese verordening brengt onvoldoende verandering met zich mee”, bekritiseert Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “Het zorgt voor weinig transparantie, beschermt niet tegen misleiding en deze regels worden wettelijk vastgelegd voor de komende jaren.” De levensmiddelenindustrie heeft volgens foodwatch verschillende wél consumentvriendelijke voorstellen met succes gedwarsboomd.

Hoewel foodwatch het een stap in de goede richting vindt dat er met de nieuwe wetgeving (EU verordening 1169/2011 Voedselinformatieverstrekking) aanvullende verplichtingen worden opgelegd aan fabrikanten ten aanzien van de voedselinformatie die aan consumenten wordt verstrekt, wordt toch veel problematiek niet verholpen. 

Categorie: