vrijdag, 13. juni 2014 - 10:53 Update: 03-07-2014 0:34

Omzet non-foodwinkels voor de vierde maand op rij hoger

Foto van kledingzaak | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl

In april 2014 was de omzet van de detailhandel 3,4 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit is voor de Nederlandse winkeliers de grootste omzetstijging sinds november 2010. Het voorzichtige herstel in het eerste kwartaal van 2014 lijkt daarmee door te zetten. De omzet nam toe doordat consumenten meer aankopen deden. Klanten besteedden vooral in voedings- en genotmiddelenwinkels meer dan vorig jaar. De omzet van de non-foodwinkels nam licht toe.

Flinke plus consumentenelektronica, woninginrichting nog in de min
Voor de vierde maand op rij noteerden de non-foodwinkels een hogere omzet dan een jaar eerder. Het is al weer ruim zes jaar geleden dat non-foodwinkels zo lang achter elkaar de omzet zagen toenemen. De groei was in de afgelopen maanden echter wel matig. Bijna alle non-foodbranches boekten in april een omzetstijging. De consument gaf vooral in winkels met consumentenelektronica meer geld uit. Alleen in winkels in woninginrichtingartikelen kwamen niet meer euro’s binnen. Deze winkels kampen al ruim 2,5 jaar met lagere omzetten. Ook de positieve ontwikkelingen op de woningmarkt in de afgelopen maanden lijken in deze branche nog niet te zorgen voor meer omzet.

Paasimpuls voor supermarkt en speciaalzaak
De omzet van de supermarkten en de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen kwam in april fors hoger uit dan vorig jaar. In maart leverden deze winkels nog flink aan omzet in. Dit verschil kwam vooral door een verschuiving van de paasaankopen. Klanten deden deze aankopen dit jaar grotendeels in april en vorig jaar in de laatste week van maart.

Omzet internetwinkels en postorderbedrijven sterker gestegen
De omzet van de postorderbedrijven en internetwinkels was ruim 13 procent hoger in vergelijking met april 2013. Daarmee nam de omzet sterker toe dan in het eerste kwartaal van dit jaar. De groei in deze branche houdt onder andere aan doordat internetwinkels hun assortiment blijven uitbreiden.

Categorie: