De omzet per kassabon steeg licht met 0.2% van € 21,84 (november 2013) naar € 21,87. Net als de drie voorgaande maanden komt de groei van de supermarktomzet voort uit het toegenomen aantal kassabonnen. De totale supermarktomzet tot en met november daalt met 0.1% van € 30,61 miljard (2013) naar € 30,57 miljard in 2014.
Online omzet
In het derde kwartaal van 2014 bedroeg de online omzet van Nederlandse supermarkten 1.0% van de totale supermarktomzet. Supermarkten krijgen vaker te maken met gespecialiseerde concurrenten zoals bijvoorbeeld HelloFresh, Wijnvoordeel.nl en Zooplus. De online omzet van de foodspeciaalzaken bedraagt 5.7% van de totale omzet.
Een kleine groep huishoudens van 2.5% (de zogeheten innovators) neemt ruim 55% van de totale online omzet van supermarkten en speciaalzaken voor hun rekening. Van elke euro die zij aan food uitgeven, wordt bijna een derde via internet besteed. Deze groep bestelt gemiddeld eens per twee weken boodschappen online. Vooral het verwenassortiment (wijn, persoonlijke verzorging, koffie) en gemak (diervoeding, luiers) wordt vaak online aangeschaft.