donderdag, 5. juni 2014 - 9:20 Update: 03-07-2014 0:35

Uitgave internetreclame streeft tv-reclame ruim voorbij

foto van reclame | BON
Foto: Bon
Amsterdam

Na 2018 wordt er wereldwijd meer geld uitgegeven aan internetreclame dan aan reclame op tv. In 2009 werd er door adverteerders nog twee keer zoveel gespendeerd aan tv-reclame in vergelijking met reclame op internet.

In 2018 loopt de wereldwijde bestedingen aan internetreclame met 194,5 miljard US dollar nog maar 20 miljard US dollar achter op tv-reclame. De verwachting is daarom dat ná 2018 de bordjes zullen worden omgehangen. Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2014-2018.

De toenemende internetdichtheid is het belangrijkste fundament voor de groei van internetreclame. Ennél van Eeden, mediaspecialist bij PwC: "In 2018 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking (55 procent) toegang tot mobiel internet op smartphones en tablets. Omdat consumenten steeds meer 24/7 online kunnen en willen zijn, volgen de reclamebudgetten vanzelf." Van Eeden wijst vooral op de groei van mobiele, digitale advertenties. "Jaarlijks groeit het advertentiebudget voor mobiele apparaten met meer dan twintig procent. Vooral bestedingen aan videoreclame, denk aan YouTube, groeien het hardst binnen deze categorie."