maandag, 4. augustus 2014 - 13:19 Update: 04-08-2014 17:28

Valse IBAN-mails komen zeer professioneel over

Foto van postvak in e-mail | MV
Foto: MV
Apeldoon

Met de recente definitieve overgang op 1 augustus jl. naar IBAN zijn het voor internetfraudeurs drukke tijden.

Dit jaar zijn er tot nu toe al ruim 1200 klachten binnengekomen bij de Fraudehelpdesk over valse e-mails over IBAN die zogenaamd door banken zijn verstuurd. 

Veruit de meeste meldingen gaan nepmails die namens ING zouden zijn verstuurd. De fraudeurs spelen handig in op de overgang naar IBAN door mailtjes te sturen waarin bijvoorbeeld betaalpassen met het nieuwe rekeningnummer worden aangeboden. Eerder waarschuwde De Nederlandsche Bank (DNB) al voor de post waar vaak het IBAN-logo in wordt getoond.

Herkennen
De mail die oplichters hebben verstuurd uit naam van ING komt zo professioneel over, dat bijna kan worden gedacht dat het bericht echt van de bank komt. Toch is er gelijk aan het e-mailadres te zien dat dit het werk is van fraudeurs. Ook is er sprake van een algemene aanhef. Dat is een kenmerk van phishingmails. Net als slecht taalgebruik en een dwingende toon.

Advies
De Fraudehelpdesk adviseert om de link te negeren. Wanneer men in dit soort mails wel op de link drukt, krijgen oplichters mogelijk via phishing persoonlijke gegevens in handen of wordt men doorgestuurd naar een malwarewebsite, waarbij de computer wordt geïnfecteerd met schadelijke software. Officiële instanties vragen nooit via de mail naar persoonlijke informatie.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):