vrijdag, 14. maart 2014 - 15:26 Update: 03-07-2014 0:40

Vodafone in de fout met openbaar maken klantgegevens

Foto van dossier mappen patiënt kast | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Maastricht

Vodafone heeft vrijdag bekendgemaakt dat zij een fout heeft gemaakt door de klantgegevens van bijna 100.000 klanten te publiceren in de digitale en papieren telefoongids. Dit meldt Vodafone vrijdag.

Vodafone CEO Rob Shuter heeft vandaag zijn excuses aangeboden voor de fout.

‘Door een combinatie van technische en menselijke fouten hebben wij hun voorkeuren met betrekking tot vermelding in de telefoongids en bij nummerinformatiediensten niet op de juiste manier verwerkt’ stelt Shuter..

’Onbedoeld zijn de gegevens van een groep Vodafoneklanten opgenomen of juist niet opgenomen in de telefoongids en de bestanden van nummerinformatiediensten. Door een combinatie van technische en menselijke fouten hebben wij hun voorkeuren met betrekking tot vermelding in de telefoongids en bij nummerinformatiediensten niet op de juiste manier verwerkt. Dat had niet mogen gebeuren. Hoewel de fout inmiddels is hersteld, hebben we het vertrouwen van klanten beschaamd. Dat vind ik heel erg’, schrijft Shuter.

Vodafone heeft toen het probleem bekend werd onmiddellijk de Autoriteit Consument & Markt ingelicht. Uit voorzorg heeft Vodafone direct alle telefoonnummers van alle betreffende klanten laten verwijderen bij de Telefoongids en waar mogelijk bij de nummerinformatiediensten.

Daarnaast heeft Vodafone de verschillende groepen klanten die hierdoor geraakt zijn in kaart gebracht. Vrijdag zijn al deze klanten per sms geïnformeerd. Binnenkort ontvangen zij een persoonlijke brief van Vodafone met uitleg wat dit voor hun specifieke situatie betekent.

‘We hebben voor hen een website en een speciaal telefoonnummer in het leven geroepen, waar zij antwoord kunnen krijgen op eventuele vragen. Als blijkt dat onze fout tot problemen heeft geleid voor klanten, beloof ik dat we er alles aan doen om een goede oplossing te bieden. Uiteraard kunnen klanten op verzoek kosteloos een ander telefoonnummer krijgen’, aldus Shuter.