donderdag, 23. oktober 2014 - 15:00 Update: 23-10-2014 19:23

Aanschaf (semi-)elektrische auto's ook in nog 2016 door fiscale voordelen gestimuleerd

Belasting auto's op de schop
Foto: Archief EHF
Den Haag

De Tweede Kamer heeft tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen aangegeven, de vereenvoudiging van de autobelastingen te willen betrekken bij de herziening van het belastingstelsel. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft vandaag een nota van wijziging op het Belastingplan 2015 naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin staan de veranderingen in de autobelastingen voor 2016.

Met ingang van 2016 loopt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor (semi)elektrische auto’s af. Ook verdwijnen de bijtellingscategorieën van 4% en 7%. Leaseauto’s in deze categorieën zouden per 2016 in de 14%-bijtellingscategorie vallen.

Staatssecretaris Wiebes introduceert voor het tussenjaar 2016 een halftarief in de MRB voor (semi)elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram. Hierdoor worden deze auto’s ook in 2016 fiscaal gestimuleerd. De bestaande gewichtscorrectie van 125 kilo voor alle hybride en (semi)elektrische auto’s blijft gehandhaafd.

Daarnaast handhaaft de staatssecretaris de 7%-bijtellingscategorie. Deze categorie zal in 2016 gelden voor volledig elektrische auto’s. In de overige bijtellingscategorieën vinden de volgende wijzigingen plaats:

• De categorie van 14% bijtelling zal gelden voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 t/m 50 gram.

• In de categorie van 20% bijtelling vallen auto’s met een CO2-uitstoot van 51 t/m 79 gram.

• De categorie van 25% bijtelling zal gelden voor auto’s met een CO2-uitstoot van 80 gram of meer.

Hierbij geldt dat leasecontracten die voor 1 januari 2016 zijn aangegaan, onder het huidige bijtellingsregime blijven vallen. Lopende leasecontracten worden gerespecteerd met een maximum van 60 maanden.

 

De aanpassingen voor 2016 zijn enerzijds nodig omdat de snelle technologische ontwikkelingen op het terrein van CO2-uitstoot een aanscherping van de normen vereisen om de belastinginkomsten op niveau te houden en verdere marktverstoring te voorkomen. Anderzijds moeten de autobelastingen ook in 2016 een bijdrage leveren aan het SER-akkoord voor duurzame groei en de ambitie om in 2020 200.000 (semi)elektrische auto’s in het wagenpark te hebben. De wijzigingen in de autobelastingen voor 2016 zijn budgetneutraal.

Categorie:
Tag(s):