Een 'gratis' proefpakket leidt bij ruim 252.000 senioren tot een ongewenste toezending met een factuur. Uiteindelijk betalen ruim 75.000 senioren Euro 1,4 miljoen voor pakketten die zij niet wensen. Dit blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie Unie KBO.
Van de ondervraagde senioren heeft 29% wel eens een gratis proefpakketje aangevraagd. Het zijn meestal vrouwen die een gratis product uitprobeert. De aanvragen vinden voornamelijk plaats via internet (71%). Daarnaast worden de proefpakketten telefonisch (14%), via bonnen in tijdschriften (10%) en via straatverkoop (5%) aangevraagd.
Dat na een gratis product ongevraagd een tweede, te betalen product werd toegezonden heeft 30% van hen ervaren. Het bedrag dat op de bijgevoegde factuur werd vermeld bedroeg gemiddeld 20 euro, uitschieters naar 49 euro kwamen voor.
Directeur van de Unie KBO, Manon Vanderkaa, ziet in dat het juist senioren zijn die met deze ongewenste praktijken te maken hebben. "De meeste senioren die dergelijke facturen betalen doen dat om verdere problemen te voorkomen. Deze groep mensen is vanuit beleefdheid en onzekerheid eerder geneigd te betalen."