woensdag, 17. juni 2015 - 22:14

Geavanceerde 1.4 Turbo Start/Stop debuteert in nieuwe Opel Astra

Geavanceerde 1.4 Turbo Start/Stop debuteert in nieuwe Opel Astra
Geavanceerde 1.4 Turbo Start/Stop debuteert in nieuwe Opel Astra
Geavanceerde 1.4 Turbo Start/Stop debuteert in nieuwe Opel Astra
Breda

Opel breidt het motorengamma verder uit met de geheel nieuwe 1.4 Turbo benzinemotor. Deze krachtige en zeer efficiënte turbomotor debuteert in de nieuwe generatie Opel Astra die in september op de IAA in Frankfurt zijn werelddebuut beleeft. De 1.4 Turbo zet nieuwe maatstaven als het gaat om souplesse, geluidsniveau en gewicht dankzij ingenieuze oplossingen en het gebruik van aluminium. Het is een van de meest geavanceerde benzinemotoren van Opel ooit.

De 1.4 Turbo is het nieuwste lid van de geheel nieuwe, compacte motorenfamilie waarvan ook de driecilinder 1.0 Turbo van de Opel ADAM en Corsa deel uitmaakt. Technisch zijn er veel overeenkomsten. Zo is ook de viercilinder 1.4 Turbo geheel van aluminium. Alleen het motorblok weegt al tien kilo minder dan het gietijzeren blok van de huidige 1.4 Turbo. Directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechniek en een extra geringe interne wrijving zorgen voor een felle reactie op het gaspedaal. Met een vermogen van 110 kW/150 pk en een maximumkoppel van 230 Nm. tussen 2.000 en 4.000 t/min heeft de nieuwe 1.4 Turbo een heel levendig karakter.

Uiterst stille en efficiënte viercilinder

De technische innovaties die bij de driecilinder 1.0 Turbo Start/Stop-motoren zorgen voor een indrukwekkend laag geluidsniveau, zijn ook te vinden bij de 1.4 Turbo Start/Stop. Zo is de carterpan in tweeën gesplitst, bij de nokkenas is geluiddempend materiaal toegepast en de distributieketting is speciaal ontworpen voor een rustigere loop. Andere belangrijke kenmerken zijn de holle krukas (voor extra gewichtsreductie), de oliepomp met een extreem lage weerstand en de motorolie met een viscositeit van 5W-30. Volgens de voorlopige gegevens verbruikt de nieuwe Opel Astra 1.4 Turbo met Start/Stop gemiddeld 4,9 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-emissie van slechts 114 g/km.

In de zoektocht naar de perfecte mix van prestaties en efficiency besloten de Opel-ingenieurs om een extra cilinder toe te passen in plaats van het slagvolume van de 1.0 Turbo te vergroten. Opel spreekt dan ook van ‘downsizing’ in het geval van de driecilinders en van ‘rightsizing’ bij de viercilinders.

Mijlpaal in Szentgotthárd

​De aluminium krachtbron wordt geproduceerd in de Flex Plant van Opel in Szentgotthárd. De Hongaarse fabriek bereikte een nieuwe mijlpaal met de productie van de achtmiljoenste motor – een gloednieuwe 1.4 Turbo.

“De veelzijdige fabriek in Hongarije is van wereldklasse en speelt een belangrijke rol in onze productstrategie. We feliciteren het gehele team en bedanken het voor de tomeloze inzet, want de productie van de achtmiljoenste motor is een mijlpaal om trots op te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat wij in de nabije toekomst meer mijlpalen zullen vieren”, zegt Peter Christian Küspert, Vice President Sales & Aftersales bij Opel Group, die de viering bijwoonde met Marc Schiff, Director Manufacturing bij Opel/Vauxhall Europe, leden van de Hongaarse regering en lokale functionarissen.  

Categorie: