maandag, 22. juni 2015 - 19:48 Update: 22-06-2015 21:53

ABN Ambro ontdekt opnieuw gesjoemel bij kantoor in Dubai

Topman Peter Wakkie weg bij ABNAMRO na felle kritiek
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Amsterdam/Dubai

ABN Amro heeft opnieuw een medewerker ontslagen van zijn kantoor in Dubai. Dit omdat die zich niet aan de interne regels van de bank heeft gehouden, zo meldt de bank maandag.In januari heeft de bank al zes medewerkers van de Arabische vestiging ontslagen vanwege gesjoemel. Daarop begon ABN Amro een uitgebreid onderzoek. Daarbij is dit nieuwe geval aan het licht gekomen.

Het gaat om betrokkenheid van een medewerker van het kantoor van ABN AMRO in Dubai (Private Banking) bij een ongebruikelijke transactie. Vastgesteld is dat de medewerker begin 2014 van een (Private Banking) klant van ABN AMRO Dubai een bedrag (minder dan 100.000 USD) heeft ontvangen en dat bedrag vervolgens via zijn privé-rekening bij een andere bank heeft overgemaakt naar een rekening van een derde partij. De medewerker heeft daarmee in strijd gehandeld met de toepasselijke regels en gedragslijnen.

Voor bank onzichtbaar

De transactie werd uitgevoerd via rekeningen bij andere banken waardoor deze op geen enkele manier zichtbaar was, of kon zijn, voor de interne controlesystemen van ABN AMRO. Zo laat een woordvoerder van de ABN weten. ''Er zijn geen gelden van klanten van ABN AMRO of andere derden verduisterd en er zijn ook geen klachten of claims van klanten ontvangen. De bank heeft tot op heden zelf evenmin verlies of schade geleden''.

De medewerker is per direct ontslagen. De Raad van Bestuur heeft de toezichthouders in Nederland en in Dubai en de Raad van Commissarissen geïnformeerd en zal dat ook blijven doen gedurende het nog lopende onderzoek.

1.100 klantdossiers opnieuw geëvalueerd

Daarnaast zijn op dit moment, in het kader van de lokale herbeoordeling van de klantenportefeuille van Private Banking van kantoor Dubai, 60% van de in totaal 1.100 klantdossiers opnieuw geëvalueerd. Dit heeft geleid tot de beëindiging van de relatie met klanten, die niet blijken te voldoen aan de hoge standaarden die ABN AMRO wereldwijd voor klantacceptatie en – transacties hanteert. Ook heeft ABN AMRO maatregelen getroffen om de internationale governance, onder meer via een aanscherping van rapportagelijnen en escalatieprocedures naar het hoofdkantoor, verder te versterken.

ABN AMRO verwacht het volledige onderzoek in het vierde kwartaal van dit jaar af te ronden. Toezichthouders (DNB en DFSA) hebben lokaal onderzoeken ingesteld. Deze onderzoeken zijn nog niet afgerond.

Provincie:
Tag(s):