donderdag, 16. juli 2015 - 19:30 Update: 16-07-2015 19:34

Jongeren verdienen steeds minder met hun vakantiewerk

vakantiewerk, salaris, bijbaan, werkgelegenheid
Foto: fbf
Amsterdam

Jongeren verdienen steeds minder met hun vakantiewerk. Dat blijkt uit het jaarlijkse vakantiewerkonderzoek. van FNV Jong

En dat terwijl vakantiewerk geen overbodige luxe is, maar voor sommigen bittere noodzaak om rond te komen. De meeste jongeren werken in de detailhandel; dit is opvallend, omdat deze sector met gemiddeld 5,71 per uur de slechts verdienende sector blijkt.

Ruim een miljoen jongeren gaan deze zomer aan de slag als vakantiekracht. Met gemiddeld slechts 7,29 euro per uur verdienen jongeren minder dan voorgaande jaren. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst twee derde van de jongeren vindt dat ze slecht betaald krijgt. Daarnaast voelt het overgrote deel van de jongeren zich ondergewaardeerd door hun werkgever. ‘Al deze jongeren houden deze zomer de Nederlandse economie draaiende en daar zou meer waardering en een betere vergoeding tegenover moeten staan’, aldus Esther Crabbendam, voorzitter van FNV Jong.

Een derde van de jongeren geeft aan rond te moeten komen van vakantiewerk, maar velen kunnen dat niet door het lage minimum jeugdloon. De afgelopen maanden heeft FNV Jong actie gevoerd om het jeugdloon voor jongeren vanaf 18 jaar af te schaffen. Uit het vakantiewerkonderzoek blijkt dat een groot deel van de jongeren te hoge verwachtingen heeft bij de hoogte van het minimum jeugdloon.’Helaas valt de werkelijkheid erg tegen’ aldus Crabbendam. ‘Jongeren vanaf 18 jaar hebben dezelfde rechten en plichten als elke andere volwassene, en daar moet dus een volwassen loon tegenover staan. Het minimumjeugdloon maakt het onmogelijk voor jongeren om op eigen benen te staan.’

Tijdens de zomerperiode organiseert FNV Jong elk jaar de Vakantiewerkcampagne. Hiermee trekken we het land in om jongeren te bezoeken op de leukste vakantiewerkplekken van Nederland. Het thema dit jaar is: 'Krijg wat je waard bent!'. Vandaag trappen werd de jaarlijkse campagne afgetrapt bij een van de filialen van Van Haren Schoenen, waar ze met jongeren in gesprek gaan over waarom dit de ideale vakantiewerkplek is.

Hou deze zomer Facebook, Twitter, Instagram en de speciale vakantiewerkcampagnepagina in de gaten. FNV Jong houdt  je de hele zomer op de hoogte welke toffe vakantiewerkplekken ze daar bezoeken!