dinsdag, 25. augustus 2015 - 9:28 Update: 25-08-2015 18:48

Consumentenbond: veel webwinkels houden zich niet aan de regels bij het retourzenden

ING: Meer werkgelegenheid bij webwinkels
Foto: Archief bon
Den Haag

Meer dan de helft van de webwinkels houdt zich niet aan de wettelijke regels die gelden bij het retour zenden van aankopen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 200 webwinkels. Webwinkels betalen vaak te laat of een onjuist bedrag terug aan de klant.

De Consumentenbond plaatste per webwinkel 3 verschillende bestellingen en stuurde de spullen binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen weer terug. Volgens de wet moet een webwinkel dan binnen 2 weken het aankoopbedrag terugbetalen, inclusief eventueel betaalde bezorgkosten als de bestelling in zijn geheel wordt geretourneerd. Bij veel winkels gaat het op minstens 1 van die 2 punten mis. Zo komt kinder- en lifestylewinkel Birdyblues bij alle 3 de retourzendingen na 70 dagen nog niet over de brug met het aankoopbedrag. En modewebsite Welovemusthaves.com geeft alleen een tegoedbon, terwijl de verkoper wettelijk verplicht is op dezelfde wijze terug te betalen als de klant heeft gedaan. Niet alleen kleine webwinkels gaan in de fout; warenhuis Otto bijvoorbeeld, betaalde bij alle 3 de geretourneerde bestellingen te laat terug.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):