maandag, 12. oktober 2015 - 12:34 Update: 12-10-2015 13:15

Online advertentiemarkt blijft groeien

Online advertentiemarkt blijft groeien
Foto: Bon
Utrecht

Uit een Online Ad Spend onderzoek van accountantskantoor Deloitte in opdracht van IAB blijkt dat de omzet van de online advertentiemarkt in Nederland in de eerste helft van 2015 met 6,7 procent is gegroeid. Dit in vergeling met het eerste halfjaar van 2014. Dit melden verschillende media maandag.

Terwijl de traditionele media zoals radio, tv en print hun advertentiebudgetten over de eerste helft van 2015 zagen dalen, groeide de digitale advertentiemarkt juist door. De digitale reclamebestedingen bedroegen in het eerste halfjaar 744 miljoen euro.

De omzet van de advertentiemarkt voor televisie en radio daalde voor beide met vier procent, die van kranten met zeven procent. De totale bestedingen van adverteerders waren in de eerste helft van 2015 ongeveer gelijk aan die in de eerste helft van vorig jaar.

De grootste advertentiegroei vond plaats bij video advertising en mobiel, met stijgingen van respectievelijk 26 en 54  procent. Het adverteren op social media platforms nam enorm toe.
Met name jongere doelgroepen consumeren steeds meer content via sociale media platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. In de eerste helft van 2015 werd in totaal rond 58 miljoen euro uitgegeven aan social advertising, een geschatte groei met 38%  ten opzichte van de eerste helft van het jaar daarvoor. -
 

Categorie: