woensdag, 28. oktober 2015 - 10:13 Update: 28-10-2015 10:17

Duurzaam voedsel steeds populairder

Duurzaam voedsel steeds populairder
Foto: fbf
Den Haag

Voor het vijfde jaar op een rij hebben consumenten in 2014 meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht (+ 18 procent). Het marktaandeel van duurzaam voedsel loopt met een totale besteding van minstens 2,6 miljard euro verder op van 6% naar 7%. De grootste stijging van maar liefst 74% vindt plaats in de professionele markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering.

Ook in de supermarkt en de speciaalzaken zet de groei van de afgelopen jaren gestaag door met respectievelijk 3% en met 4%. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2014 die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Goed nieuws voor milieu en dierenwelzijn

Dijksma: ‘Dat duurzaam voedsel de toekomst heeft blijkt wel uit de forse groeicijfers. Mensen zijn steeds meer bereid geld uit te geven aan een duurzaam en eerlijk product. Dat is goed nieuws voor het milieu en dierenwelzijn. Maar zeker ook voor alle voedselproducenten die willen verduurzamen.’

Eieren en koffie meest gewild

De grootste stijgers zijn eieren (+40%) en koffie (+52%), die daarmee een marktaandeel van respectievelijk 35% en 25% hebben verworven. Ook zuivel en drank zitten flink in de lift met een stijging van meer dan 30%. De sectoren vlees (0%) en vis (-4%) gaan niet mee in de opgaande lijn. Dit is onder meer toe te schrijven aan een daling in de bestedingen aan vis en vlees in het algemeen. Voor vis geldt ook dat er minder vis met een MSC-keurmerk is gevangen vanwege duurzame beheersmaatregelen. Evengoed blijft het marktaandeel van 21% van duurzame vis aanzienlijk. De bestedingen aan producten met het keurmerk Biologisch zijn in 2014 met 6% gestegen. De onderzoekers schatten de totale besteding aan biologische producten, inclusief kanalen zoals biologische markten en boerderijwinkels, op 1,13 miljard euro.

Groei stimuleren: van producent tot consument

Er zijn veel initiatieven om de groei van duurzaam voedsel verder te stimuleren. Zo wordt met het bedrijfsleven (verenigd in de Alliantie Verduurzaming Voedsel) gewerkt aan nieuwe, meer duurzame normen voor voedselproducenten. Om vervolgens in de winkel de keuze voor een duurzaam product makkelijker te maken, wordt gekeken hoe orde gebracht kan worden in de grote hoeveelheid aan keurmerken. In de Green Deal Verduurzaming Voedselconsumptie - die 2 november wordt ondertekend - worden afspraken gemaakt met de horeca om op duurzame wijze meer groente op het bord te krijgen.

Categorie: