dinsdag, 3. november 2015 - 9:57

Rabo waarschuwt: ‘Over vijftien jaar mogelijk 1000 supermarkten te veel in Nederland’

Foto van supermarkt | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl
Utrecht

Vastgoedbeleggers die goedlopende supermarkten in winkelstraten of – centra nog steeds als goudgerande investering beschouwen, moeten uitkijken. Het blijkt dat het verdienmodel in de food retail aanzienlijk aan het veranderen is door de opkomst van nieuwe spelers zoals de hard-discounters, maaltijdbox-leveranciers, non-food retailers en online supermarkten.

Rabobank heeft een kritische analyse gemaakt over ‘toekomstbestendig kruidenieren’. Daaruit blijkt dat aanstormende nieuwe spelers knabbelen aan het marktaandeel van de huidige bekende supermarktketens. “Als in 2030 grofweg 20% van de food retail-omzet digitaal gaat of naar andere speler en de gevstigde orde onderneemt geen actie dat staan er straks misschien wel 1000 of meer supermarkten teveel in Nederland”, ze waarschuwen de analisten van Rabobank in hun publicatie. Toekomstbestendige offline food retailers moeten keuzes maken over hun locaties, doelgroepen en assortiment om te kunnen overleven.  

Big data is sleutel

Een belangrijke sleutel daarbij is Big Data. Het afgerekende boodschappenmandje van de consument geeft een schat aan informatie over inkomensniveau gezinssamenstelling en merkloyaliteit. Daar wordt nog maar mondjesmaat gebruik van gemaakt, stelt Rabobank. Als voorbeeld hoe het wel moet, noemt de bank Ocado, een pure online supermarkt in het VK: daar vormen de advertentie en de big data inkomsten in de eerste helft van dit jaar al 2,5% van hun totale omzet. Maar E-commerce giganten als Amazon en Alibaba verdienen nog veel meer aan hun data-activiteiten dan Ocado weet klaar te spelen.

Categorie:
Provincie: