woensdag, 4. februari 2015 - 9:27 Update: 04-02-2015 13:10

'Amerikaanse TV-zender Fox sluit vertrouwelijke deal met NOS over gratis reclamezendtijd'

'Gratis reclamezendtijd voor Fox bij publieke omroep'
Foto: fbf
Hilversum

De Amerikaanse TV-zender FOX krijgt gratis reclamezendtijd bij de publieke omroep . Dit komt door een vertrouwelijke deal over de samenvattingen van het eredivisievoetbal met de NOS.

In de vertrouwelijke deal is bovendien afgesproken dat FOX en andere rechthebbenden zoals sponsoren voorkeursposities kunnen krijgen in STER-blokken rond de sportuitzendingen. Dit schrijft de Volkskrant op basis van gesprekken met mensen die het contract kennen.

De NOS kreeg vorig jaar de uitzendrechten van de samenvattingen van de eredivisie. SBS en RTL waren ook in de race, maar boden minder geld. 

De bronnen bij de Volkskrant melden dat de afspraken in strijd zijn met de Mediawet. Daarbij valt ook op dat de NPO niet op de hoogte was van de deal,  terwijl NPO-directeur Henk Hagoort lid is van het bestuur van de STER.

De krant schrijft dat één spotje van 30 seconden rond de sportuitzending op zondagavond tussen de 10- en 18 duizend euro kost. Omdat er een strikte scheiding tussen inhoud en commercie bestaat, mag de NOS afspraken over gratis reclamezendtijd niet maken. Maar ook de STER zelf kan deze afspraken niet zomaar maken, want dan krijgt de STER te veel invloed op de programmering van de publieke omroep.

Een deel van de winst die de STER maakt, gaat naar het ministerie van OCW en komt in een potje waaruit bijzondere kosten voor alle omroepen worden gefinancierd.

De NOS verwijst naar de STER voor een reactie. De STER verwijst in de Volkskrant naar de NOS.

Provincie:
Tag(s):