dinsdag, 17. maart 2015 - 8:10 Update: 18-03-2015 9:39

D66 wil vieze diesels de stad Rotterdam uit

diesel,GTL
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Rotterdam

Als het aan de Rotterdamse coalitiepartij D66 ligt, komt er over anderhalf jaar geen diesel de stad meer in die ouder is als 8 jaar. De partij loopt daarmee vooruit op de plannen van de burgemeester en wethouders.

“Rotterdam staat in Nederland bovenaan op het gebied van smerige luchten. De concentratie stikstofdioxine en fijn stof is hier veel hoger dan in andere steden”, zegt D66-raadslid Samuel Schampers tegenover RTV Rijnmond.

Vandaag zal Schampers het Rotterdamse college van B en W dinsdag vragen om haast te maken met een verbod.  

Of deze snelle maatregel echt nodig is valt te bezien. Shell heeft namelijk een brandstof voor vervuilende diesel ontwikkeld die een diesel flink schoner maakt.

Opvallend is wel dat er een oplossing is om juist die fijnstof, die hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door dieselmotoren, drastisch terug te dringen maar nauwelijks wordt toegepast in ons land. Het gaat hier om de doorontwikkelde brandstof GTL.

Wat is GTL

Shell GTL Fuel wordt gemaakt van aardgas. Deze synthetische diesel verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie.* Door het hoge cetaangetal en het nagenoeg ontbreken van aromaten en zwavel veroorzaakt Shell GTL Fuel minder schadelijke uitstoot. Het gaat om een aanzienlijke reductie in emissies die de lokale luchtkwaliteit beïnvloeden: NO2, fijnstof en SO2.

Inmiddels heeft de brandstof landelijk al wel een aantal transporteurs bereikt, maar nog niet de particulier. Ook wordt de nieuwe schone brandstof door overheden nog steeds niet erkend na de invoering van zo'n twee jaar geleden.   

Opmerkelijk dat lokale en landelijke overheden de schone brandstof lijken af te houden. Het is vooralsnog lastig er de vinger achter te krijgen welke lobby op politiek niveau wordt gevoerd, als het gaat om een schoner autopark.

Eerdere maatregelen

Inmiddels hebben de milieumaatregelen, die het kabinet zo'n jaar geleden nam om de uitstoot van diesels aan banden te leggen door de oldtimerregeling aan te passen, duizenden banen gekost aan het bedrijfsleven. Door de maatregel moesten tevens honderden oldtimerliefhebbers noodgedwongen hun geliefde auto verkopen of naar de sloop brengen en dit terwijl Shell de oplossing al had gelanceerd.

Maar ook de milieuzone in Utrecht lijkt met de nieuwe GTL-brandstof geheel overbodig geworden. Maar volgens insiders tegenover BlikopNieuws wil men daar niks van weten. Een reactie en vervolg komende week.

Reactie Milieudefensie

Milieudefensie laat in een reactie weten dat ze niet tegen een verdere uitklap van GTL zijn om zo nu al de kop in te kunnen drukken betreffende de gezondheids- en milieuproblematiek. Maar woordvoerder Ivo Stumpe (Campagneleider VerkeerMilieudefensie) voegt er wel aan toe dat het een tijdelijke oplossing moet zijn. Hij pleit om het vervoer zo snel als het kan duurzaam te krijgen.  

Shell

Shell laat woensdag in een reactie weten geen concrete plannen te hebben GTL voor de consument op de markt te brengen. 

 

Categorie:
Provincie:
Tag(s):